27 september 2018
‘Boeiend, Zijn geboorte toen.’

Ook is passend, dat tijdens het loof-
huttenfeest alle werk voorbij was. Ze
hadden dan twee rustdagen, de eer-
ste van de 7 van Sukkoth met nog
een extra rustdag. De oogst was bin-
nen en met het ingehaalde voedsel
kon men dan de winter door. Daar-
bij past dat Hij kwam om het echte
verlossingswerk te gaan doen.

‘Ja, mooie gedachte.’

Hij doet het ware werk, terwijl men in
ruste is. Precies de houding van ge-
loof. Zonder dat men zich dat bewust
was. Zijn geboorte rondom Pesach is
dan minder passend. In Lucas 2 staat
alleen dat Hij 12 jaar was geworden.
Daarom kon Hij mee naar Pesach en
het feest van de ongezuurde in Jeru-
zalem. De tekst in Lucas 2 geeft geen
aanleiding te denken dat Hij jarig was
ten tijde van Pesach.

‘Het ‘tenten’ in Johannes wel.’

Dat woord wordt verbonden met Zijn
komst in het vlees. Terwijl
 Pesach dui-
delijk heenwijst naar Zijn
 sterven aan
het kruis als het ware
 Lam. Zo ook
Paulus in 1 Corinthiërs 5
 waar hij ver-
meldt dat ook ons Pascha
 geslacht is
en koppelt dat aan het ge
bruikelijke,
volgende feest van het on
gezuurde.
Voor ons passend, om, ter
wijl Israël
Sukkoth viert, Zijn geboorte
 te geden-
ken en het ere zij God mee te
zeggen
met de hemelse menigte.