‘Mooi eigenlijk, dat deze tijd van genade afgesloten wordt met zo’n enorm genade-moment, de weggrissing van de gemeente.’
Ja, dat is het zeker. Voor gelovigen die sterven voordat de bazuin van God gaat kun je zeggen dat zij direct na hun leven bij de Heer zijn, omdat zij in de tussentijd van niets weten. Dood is geen bewustzijn hebben en je ervaart dan als mens dat je direct na het sluiten van je ogen
de bazuin hoort. Het is: allemaal tegelijk, samen weggegrist worden om de Heer in de lucht te ontmoeten. En ons leven als gelovige wordt direct bij de bema bekeken. Laatst haalde iemand aan dat wij allen bij die gebeurtenis van God lof zullen ontvangen. Ook dat is weer anders
dan je denkt, want we weten dat Hij alles in ons bewerkt heeft. Toch ontvangen wij dan als het ware applaus van Hem! Het is een en al genade.
Op weg daar naartoe geeft God ons allemaal zo onze weg die wij gaan, met allerlei goede en slechte ervaringen. Wij gaan die weg aan de hand van Hem en vinden in het evangelie meer
dan genoeg om erdoor te komen, in het besef dat écht niets ons kan scheiden van Zijn liefde!
‘Geweldig, dat wij met zo’n grote God die weg gaan. In feite kan er niets mis gaan. Hij doet
alles en werkt het uit naar Zijn plan. Bijna te mooi om waar te zijn, denk ik weleens.’
Ja, soms hebben gelovigen het er moeilijk mee, omdat het zo anders is dan het eigen menselijke denken. Zeker als men in de wereld van de ene crisis naar de andere gaat.
Het dagelijkse nieuws staat vaak bol van negatieve berichten. De ene keer het klimaat, de andere keer de economie, dan weer een epi- of pandemie. Het houdt maar niet op.
De mens laat zich maar al te snel leiden door ‘de waan van de dag’. Dat leidt nergens toe
en brengt dan wel houdt de mens in duisternis.
Opmerkelijk is wel, dat op CNN Money.com op 29 januari 2010 de officiële aankondiging werd gedaan door een bedrijf, dat zij fondsen gaan werven om in nauwe samenwerking met Rabbi Richman van het Tempel instituut de 3e Joodse Tempel te gaan herbouwen!
Het licht van het profetische woord schijnt, waar anders dan in de duisternis? Het verdrijft de duisternis en de zekerheid en vastheid van dat woord van die ene, liefdevolle God doet je
zien op Hem van wie wij terecht álles verwachten!