‘Heb jij vrijdag (12 maart) ook dat interview met die adjunct-hoofdredacteur
van het Nederlands Dagblad in die krant gelezen?

Jazeker.

‘En? Wat vond jij daar van? Ik ben er wel van geschrokken. Zou het nu echt
zo zijn, dat er gedeelten van de Bijbel niet zo gebeurd zijn zoals het er staat?’

Aan de ene kant gaan al mijn haren recht overeind staan en aan de andere
kant word ik verdrietig, als ik zoiets lees.

Zijn dissertatie over Jozua 9-13, de intocht van Israël in het land Kanaän onder
Jozua, spreekt ervan, dat het niet (altijd) zo gebeurd is zoals daar geschreven staat. 
De theoloog Koert van Bekkum beweert met droge ogen met zijn doctoraalscriptie,
waarop hij op 18 maart hoopt te promoveren, het volgende (ik citeer de interviewer
die samenvat):

Zoals u het verwoordt, lijkt Jozua een heel menselijk boek. Het is niet letterlijk
gebeurd zoals het er staat. De auteur gaat creatief om met de historische feiten,
en maakt er zijn eigen verhaal van. 

‘In het daarop volgende antwoord zegt hij dat menselijke element niet zo’n probleem
te vinden en geeft dan als voorbeeld: ‘Als wij onze boodschap presenteren, gaan
wij ook heel vrij om met de feiten. Hoe vaak wordt in een preek bijvoorbeeld God
niet sprekend ingevoerd?    ‘Dan zegt God tegen u….’  Dat heeft God niet rechtstreeks,
in die exacte bewoordingen, gezegd. Maar niemand vindt dat een probleem. Zo werkt
dat in onze wereld, en waarom zou dat in Jozua’s wereld niet zo werken?’

Uit dit antwoord blijkt, hoe van Bekkum aankijkt tegen de inspiratie van de heilige
Schrift. Hij zegt niets over Gods leiding in het schrijven van Jozua. Voor hem is het
menselijk terugkijken op de geschiedenis en vergelijkt het met hoe mensen vandaag
spreken.
Het boek Jozua is gewoon Gods woord. Punt. Dat men later vanuit archeologische
opgravingen niet goed kan zien hoe een en ander toen is gegaan, is logisch.

Nu draait van Bekkum met vele anderen mee in de richting van aanpassen van de
Bijbel of de visie op de Bijbel(gedeelten) met het oog op de vondsten en interpreta-
ties van de wetenschap.

Men kan natuurlijk ook overwegen de wetenschap in dienst van de Bijbel te stellen!