‘Gisteren was echt wat ‘vast voedsel’ voor ons hart.’

Het gaat om de gevolgen van de kruisiging, dood, begrafenis
opstanding en verhoging aan Gods rechterhand van Christus
Jezus. Al die facetten hebben een enorme geestelijke beteke-
nis. Wat Hem gebeurd is, heeft gevolgen voor heel de schep-
ping. Deze oude is voorbij – in Gods oog. De nieuwe kwam al
met Hem het graf uit, in beeldspraak gezegd. Hij is feitelijk de
Eersteling van de nieuwe schepping. Wij zijn dat in Hem. Wij
horen bij de nieuwe mensheid.

‘Prachtig, je bent er steeds weer en meer mee bezig als gelo-
vige, wat dat inhoudt.’

Wij zijn gezegend met iedere geestelijke zegen te midden van
de hemelingen, in Christus. Dat is de belangrijke waarheid in 

een notendop die in Efeziërs bekend wordt gemaakt. Evenals
de nieuwe mensheid een belangrijke waarheid is. Die doen wij
als gelovigen aan. De oude leggen wij in de praktijk af. De in-
nerlijke vernieuwing van ons hart komt naar buiten. Dat uit zich
in ons gedrag, in onze woorden. Zo zijn wij van Hem in ons doen
en laten. In onze woorden betekent dat hetzelfde zeggen als wat
Paulus zegt. Wij spreken zijn evangelie, omdat dat van de ver-
heerlijkte Heer Christus Jezus komt.

‘Dat evangelie verschilt diepgaand met dat van de besnijdenis.’

Zeker, daarom wordt Timotheüs krachtig aangesproken zijn
woorden te laten bepalen door de gezonde leer en de gezonde
woorden die hij van Paulus hoorde en gehoord had. Hij moest
zelfs anderen erop aanspreken geen andere leer te onderwijzen
(1 Timotheüs 1:3). Zó belangrijk was het onderricht van de leer
die hij bracht! Timotheüs moest dat weer doorgeven aan anderen.
Later benadrukt Paulus, dat het geven van onderricht moet ge-
beuren door betrouwbare mensen, die op hun beurt competent
(genoeg/voldoende) zijn om anderen te onderrichten (2 Timothe-
üs 2:2). Waarom? Omdat het juiste onderwijs een gezond geloof
en een gezonde wandel voortbrengt. Hét onderwijs voor het li-
chaam van Christus is dan ook de boodschap van alle brieven
van Paulus. De andere Schriften zijn bijzonder fijn en nuttig en
grotendeels bestemd voor de Besnijdenis. Daarom de ernst van
de apostel als het gaat om het onderrichten van de gezonde leer
voor en in het lichaam van Christus!