‘We zitten even op een zijlijn, maar toch heel wezenlijk vind ik,
om helder te krijgen wat die twee gemeentes zijn.’

Er bestaat veel verwarring over Handelingen. Daarom is het goed,
de lijnen te trekken, die de Schrift zelf aangeeft. Dit zagen we on-
langs op de tweede studie-avond over het koninkrijk in de Griekse
Schrift. Petrus bij Cornelius past dus helemaal in de lijn van de pre-
diking van het aardse koninkrijk van de hemelen. Vergeving van
zonden. Daarom zei hij later in Handelingen 15, dat God hem van
de aanvangsdagen af had uitgekozen, dat de heidenen door zijn
mond het woord van het evangelie zouden horen en geloven.
(Handelingen 15:7).

‘Paulus is dus de andere lijn.’

Hij was al voordat Petrus in Caesarea kwam, zelf door Barnabas
en anderen na zijn aanwezigheid in Jeruzalem verder geholpen,
via Caesarea naar Tarsus gegaan (Handelingen 9:30).
Daarna werd hij door de heilige geest afgezonderd in Antiochië
in Syrië, samen met Barnabas. Daarna wordt zijn naam veranderd
van Saulus in Paulus (Handelingen 13:9). Dat is een zeer belangrijk
gegeven. Ook bij Abram en Sara was dat erg van belang. Het is een
aanwijzing van de heilige geest, dat hij nu ging prediken aan pure
heidenen. Er komt een pauze in Gods handelen met en door Israël!

‘Opmerkelijk ja, hebben we wel eens vaker besproken.’

Blijkt goed om dit te herhalen. Want er is zóveel verwarring over
Handelingen. Goed, als Barnabas en Paulus vertrekken en hun
rondreis gedaan hebben, keren zij terug in het Antiochië in Syrië
en doen verslag van hun bevindingen. Zij vertellen, dat God de
heidenen een deur van geloof geopend heeft
(Handelingen 14:27).

Dit is iets anders dan bij Petrus. We hebben gezien, dat Petrus de
sleutels heeft van het aardse koninkrijk van de hemelen. Die ge-
bruikt hij bij Cornelius. Maar Paulus en Barnabas doen een nieuw
werk onder de heidenen zonder Petrus: God opende een deur van
geloof voor de natiën!