‘Het mooie is, dat er dus niet langer een tempel op aarde nodig is als de
natiën nu willen naderen tot God.’

Dat is het bijzondere van deze tijd. Dat God door middel van generaal Titus
de tempel liet verwoesten in AD 70, is vol van betekenis. De verborgenheid
(of geheimenis) is kenmerkend voor deze tijd. De toegang tot God is niet in
een tempel in Jeruzalem door de hogepriester van Israël, maar in de geest.
Daardoor kan elke gelovige vandaag zomaar, waar hij of zij ook is, vrij tot
de Vader naderen in gebed en dank. Dat is verborgen voor de ogen van an-
deren, meestal.

‘Als je er zo over nadenkt, is het helemaal logisch dat er nu nog geen tempel
in Jeruzalem staat.’

In de komende 1000 jaar wordt de klok wat dat betreft teruggedraaid, want
uit Ezechiël 40-48 blijkt, dat er dan wel een tempel zal staan. Met bijbehorende
offerdienst. Wel een tempel die qua heerlijkheid de vorige tempels ver zal over-
treffen. Pas op de nieuwe aarde zal God wonen te midden van de mensen en
al daar geen tempel nodig zijn. Toch is ook daar dan nog niet de volkomenheid,
want dat komt pas bij de voleinding als God alles in allen zal zijn. De volkomen-
heid is al wel in het lichaam van Christus, want daarvoor is geen tempel nodig.
Ook regering is in handen van Christus Jezus, die het Hoofd is. Daarom kan in
een plaatselijke gemeente een mens niet over de gelovigen heersen!

‘Dat is ook uitwerking dus van het feit, dat alle gelovigen vrije toegang tot de
Vader hebben.’

Dat is het zeker, en dat is de unieke toegang tot de Vader van de heerlijkheid.
Die kunnen wij in alle vrijheid aanroepen en danken. Wie het ook is, zonder
dat afkomst of volk van belang is. Ook in vers 19 worden de gelovigen uit de
natiën eerst aangesproken op hun nieuwe status:

Dus dan zijn jullie niet langer gasten en tijdelijk verblijvenden, maar jullie
zijn medeburgers van de heiligen en gezinsleden van God

Het gaat ook hier om de toegang tot God. Deze was voor de natiën alleen
via Israël mogelijk. Zij konden gasten zijn en tijdelijk verblijven bij Israël of
tijdens de feesten naar Jeruzalem gaan. Maar dat is niet langer het geval.
In de geest, en dat benadrukt het uitsluitend geestelijke karakter van dit
beheer van geheimenis, hebben zij (uit de natiën) op gelijk niveau toegang
tot de Vader!