‘Dat gezamenlijk-lichaam is iets heel bijzonders.’

Als je van het geestelijke lichaam van Christus (want dat is het) de bruid maakt,
dan verlies je alles. Dan stel je je in plaats van Israël, want het gelovige Israël
is de bruid. Als symbool daarvan daalt het nieuwe Jeruzalem als een bruid ver-
sierd neer uit de hemel op de nieuwe aarde. In de Schrift heeft de bruid voor
de huwelijksdag geen gemeenschap met haar man. Als je dus stelt dat het ge-
zamenlijk-lichaam ook de bruid is, dan ontken je de (geestelijke) gemeenschap
die er is tussen Christus en Zijn lichaam. Met andere woorden: je ontkent de
waarheid voor vandaag!

‘Daarom is dat gezamenlijk-lichaam iets heel bijzonders!’

Het is zo anders dan wat men vaak beweert, wij horen niet bij de bruid, maar
bij de bruidegom! Om het maar eens zo te zeggen. Wij maken deel uit van Hem
die ons liefheeft! Hij is ons Hoofd, wij zijn de leden van dat unieke geheel, dat
zo’n belangrijke plaats zal innemen straks, na de bazuin van God. Laat ons dui-
delijk zijn, dat de bazuin van God een heel bijzondere functie heeft. Gelet op
het belang van het blazen van de bazuin (sjofar of zilveren trompet) voor Israël
moet tot ons doordringen, dat het voor heel de geestelijke wereld een groots
moment is.

‘Ik kan me dat nu wat meer voorstellen: heeft te maken met het gezamenlijk-
lichaam.’

Bazuin blazen voor Israël was de inleidende klank of roep tot strijd, tot oorlog.
Dat betekent het straks voor de aarde ook. De bazuin van God, die het gezamen-
lijk lichaam zal horen, betekent voor dat lichaam redding. Een wegrukken van
deze aarde voordat dat losgaat wat in Openbaring beschreven staat. Wij worden
gered voor de komende verontwaardiging (meestal vertaalt men ‘toorn’) en dat
zal echt op tijd zijn. De Heer zal Zijn gezamenlijk-lichaam wegroepen en in veilig-
heid brengen voordat Hij orde op zaken zal stellen in deze wereld die in diepe
duisternis is, geestelijk gezien. Maar ook dat is tot redding, het aanbreken van
een nieuwe dag: die van de Heer zelf!