‘Als je er over nadenkt, zie je binnen de christenheid veel dingen,
waar Paulus in de Galatenbrief op wijst.’

Paulus richt de aandacht op het kruis in diverse plaatsen in die brief.
Kijk maar in Galaten 2:20, 3:1,13; 5:11,25 en 6:14. De uitwerking ervan is,
dat de gelovige dood is voor de wet, dat de Heer Jezus de vloek van de
wet onderging, dat de gelovige in de praktijk zijn vlees kruisigt en dat
de gelovige dood voor de wereld is en andersom.

‘Zo, dat is heel wat. Je bent dus als gelovige dood voor de wet?
Wat heeft dat te betekenen?’

Samen met Christus gekruisigd houdt in dat de oude mens gestorven
en begraven is. De gelovige rekent daarmee. Omdat de wet op de oude
mens gelegd werd, is die niet langer van toepassing, omdat die oude
mens inmiddels overleden blijkt te zijn. De wet (oude verbond voor
Israël) is niet van toepassing op de nieuwe, met Christus opgewekte,
mens.

‘Dus wat die Galaten deden was in feite het terugdraaien van de klok?’

Jawel. Zij waren onder wet (of het nu heidenen of Joden waren) en die
kán niet op de nieuwe mens gelegd worden. Dat is namelijk niet nodig.
De nieuwe mens in Christus Jezus kán per definitie niet onder de ver-
oordeling komen. Doordat de Galaten zich opnieuw onder de wet stelden,
deden ze net alsof het kruis niet had plaatsgevonden.

‘Als het zo zit, heeft het kruis wel een diepe uitwerking.’

De kruisiging en opstanding van de Heer Jezus Christus is het grote keerpunt
in de geschiedenis geweest. Sinds dat grote gebeuren is alles op weg terug naar
God. Ook al lijkt de mensheid vandaag heel erg ver weg van God, we bevinden
ons in de tijd, dat de Heer gaat terugkeren. Dan blijken voor de wereld de eerste
uitwerkingen van Golgotha 2000 jaar geleden.