‘We kwamen gisteren toch weer bij het kruis uit.’

Dat is niet zo verwonderlijk. Want de boodschap van het kruis is de rode draad
in de brieven van Paulus. In de voorbereidende brieven lees je over het kruis en
wordt het werkwoord ‘kruisigen’ gebruikt. In de volkomenheidsbrieven komt
alleen het zelfstandig naamwoord ‘kruis’  voor. In die brieven wordt het kruisi-
gen dus gezien als iets dat in het verleden heeft plaatsgevonden en worden de
diepe gevolgen ervan besproken.

‘Je hebt een tijdje terug gezegd, dat we nog verder zouden kijken naar het
kruis en de gevolgen ervan.’

Ja, dat gaat onder meer over de vijanden van het kruis, wie dat zijn en wat hun
kenmerken zijn. En uit Kolossenzen 1, het bloed van Zijn kruis. We willen daar
de komende tijd mee bezig zijn. Omdat het fundamenteel en allesbepalend is
in het evangelie van Paulus, en bij de Besnijdenisapostelen onbekend. In de
brief aan de Filippenzen staat het kruis centraal. Daarin draait het helemaal
om dienstbetoon en het lijden dat ermee verbonden is.

‘Je vindt in Filippenzen geen onderwijs zoals in Efeziërs en Romeinen?’

Nee. Net als de beide Korintebrieven bespreekt Filippenzen de wandel, en dat
als het gaat om ons dienstbetoon in de Heer en in Zijn werk. Terwijl het in de
Korintebrieven dus ook om de wandel gaat, maar dan meer algemeen het ge-
drag in het dagelijks leven. Maar we beperken ons nu tot Filippenzen, een van
de gevangenschapsbrieven van de apostel. Daarin wordt in 2:8 de dood van
het kruis
genoemd en in 3:18 de vijanden van het kruis van Christus.