‘Ja, het blijft heerlijk, die genade van God.’

De boodschap is, dat wij die genade nodig hebben, niet alleen tot redding,
maar tot waardige wandel. De genade van God in Christus Jezus is dé be-
palende factor in ons leven. Het is niet alleen zo, dat het de gelovige Jood
redt van de veroordeling van de wet van Mozes. Het is voor zowel gelovige
Jood als de gelovige uit de natiën leefklimaat. Wij leven niet in wet, maar
in genade (Efeziërs 2:5,8).

‘Dat was het punt bij de Galaten toch?’

Het ging bij de Galaten niet zozeer om voorwaarde om gered te worden.
Dat dat het geloof van Jezus Christus is (of van Christus Jezus), is maar al
te duidelijk (lees Galaten 2:16 in de ncv: http://ncv.ebenhazer.nl). Daarom
schrijft de apostel (in 5:4), niet: door de wet gerechtvaardigd willen worden,
maar: in wet gerechtvaardigd worden. De Galaten waren door het evangelie
van de genade van Christus geroepen (1:6,7). Door de invloed van judaïseren-
de dwaalleraren vielen zij uit de genade als het gaat om de dagelijkse praktijk
van het leven.

‘Er is dus wezenlijk verschil of je zegt: door de wet of in wet?’

Zeker wel, de voorzetsels staan niet voor niets genoemd. Daarin liet God
de apostel het heel nauwkeurig noteren. Heel de Galatenbrief gaat er niet
om of je rechtvaardiging door genade is. Dat behandelt Paulus ook. Maar in
Galaten spreekt hij heel uitvoerig, over de levenswandel, de levenspraktijk.
Wat dát betreft vielen de Galaten uit de genade en leefden in wet, zoals zo-
veel gelovigen en christenen vandaag de dag menen te moeten doen. En dat
dus onterecht!