‘Toch een bekend thema, we hebben het vaker besproken.’
Zeker. Nu werpt het thema vleselijk-geestelijk verder licht op de essen-
  tie van de gemeente. Benadruk je de vleselijke kant, dan kom je bij de
  gemeente uit als een verlengstuk van Israël of ze zal opgaan in het volk
  van God. Wanneer je echter het in Christus op de juiste waarde gaat 
  schatten, kom je verder en heb je meer zicht.
‘In Christus: een nieuwe schepping, vlees telt in feite niet.’
Dat is het punt. Wanneer je je bewust bent deel uit te maken van de
nieuwe schepping in Hem, vallen vleselijke verschillen voor je weg.
  Het onderscheid Jood-Griek ook. Dat klinkt al in Galaten-Romeinen-
  Korintiërs. In de latere brieven komen de gevolgen nog veel sterker 
  naar voren. Maar wanneer je de gevolgen van de boodschap van het 
  kruis uit de eerdere brieven mist, versta je de latere brieven niet in
  de diepte.
‘Zoals wat we gezien hebben uit Efeziërs 2?’
Meestal denkt men, dat het gaat om de situatie van de gelovigen 
  uit de natiën voor en na ze tot geloof kwamen. Maar dat is niet het 
  punt van 2:11-22. Het gaat om de positie van de natiën in het vlees 
  voor Efeziërs en na de brief bekend was. Vleselijk gezien konden zij 
  niet in de tempel komen. Het oproer van Handelingen 21, 22 draait
  juist om die kwestie. De Joden meenden dat Paulus Trofimus voorbij 
  de scheidsmuur had meegenomen.