22 februari 2016
‘Mooi hoor, dat God werkelijk God is.’
Zijn woord zegt het, dat is allesbepalend voor ons als ge-
lovigen. Maar het is ook logisch. Bij normaal denken in de
realiteit van het bestaan. Er moet wel een veel grotere
Macht zijn, die het universum vasthoudt. Hemelen en aar-
den kunnen niet door toeval ontstaan zijn. Er moet een
zeer intelligent wezen zijn, dat alles heeft ontworpen.
‘Ja, dat is niet moeilijk: de God van de Bijbel.’
Die wordt vaak verward met de god van het christendom.
De god die in de tradties van het christendom naar voren
komt, is zo anders dan de God van de Bijbel is. De God, die
karikaturaal (verwrongen) wordt voorgesteld als een bloed-
dorstige, gemene en wrede god, is niet die van de Schriften.
Een eeuwige hel met bewuste pijn voor allen die daarin zit-
ten werpt een zeer grote smet op God. Het bederft het juis-
te beeld dat in de Schrift wordt opgeroepen.
‘We zien toch in Jezus Christus wie Vader is?’
Dat zei Hij zelf en Hij kon het weten. Genade en waarheid
zijn door Jezus Christus geworden. Hij toonde het ware ge-
zicht van God: liefde, barmhartigheid, genade, ontferming,
bewogenheid, et cetera. Gericht houden wordt in de Schrift
(Jesaja 28) Gods vreemde werk genoemd. Terwijl dat zo is,
wordt ferm beweerd dat God mensen voor altijd verstoot
of verwerpt. Een enorme misvatting, met bijzonder grote
pastorale gevolgen.
‘Mensen worden daar wanhopig van?’
Ja, en soms zo, dat zij in een psychiatrische inrichting te-
rechtkomen. Wat een gigantische gevolgen heeft een ver-
keerd beeld van God, onze Vader! Het juiste beeld komt
in het goede nieuws naar voren. Daarin zien we God, die
liefde is en Redder van alle mensen. In het werk van Jezus
Christus wordt dat zichtbaar. Hij had belangeloos lief.