30 mei 2018
‘Bijzonder, van twee naar één.’

Het komt alles uit de ene God, Die alles
maakt voor Zijn doel. Zelfs de goddelo-
ze voor de dag van het gericht. God be-
werkt alles in overeenstemming met de
raad van Zijn wil. Hij geeft steeds twee
in Zijn plan, dat naar eenheid toewerkt.
Je ziet dat principe overal terugkomen.
Ook bij het punt van het eerstgeboorte-
recht 
speelt twee een belangrijke rol.

Het begint al bij Kaïn en Abel, waarna je
twee lijnen ziet: die van onderschikking
tegenover hardnekkigheid (rebellie).

‘Nimrod en Babel?’

Dat ligt in de lijn van het laatste, en is
het principe waarmee de oude mens
werkt. Die probeert zich te handhaven
tegenover God. En ligt feitelijk in de lijn
van Kaïn. Religieus eigen werken, eigen
stad, zichzelf redden. Dat ligt in de lijn
van Hagar, Sinaï in Arabië et cetera.
En dan spreekt Paulus in Galaten 4 van
twee verbonden. Tegenstelling tussen
wet en genade. Ook daarin werken de
principes van ongehoorzaamheid, on-
derschikking 
door.

‘Steeds die twee.’

Het principe van twee werkt door in
de kwestie van eerstgeboorterecht.
Abraham en Sarah: eerst Ismaël, la-
ter Izaäk; Izaäk kreeg Jakob en Esau.
Bij Jakob zie je Jozef en de andere 11.
Jozef krijgt Manasse en Efraïm en zo
kun je doorgaan. De eerstgeborene
is voor Jahweh en krijgt een dubbel
deel. De gedachte is, dat die eerst-
geborene tot zegen zal zijn voor de
anderen.