25 juli 2018
‘Abraham gelooft God.’

Daarom wordt hij door de apostel in
Romeinen 4 uitgebreid besproken.
Eerst haalt hij het principe loon naar
werken
naar voren:

aan hem nu die werkt wordt het loon
niet toegerekend naar genade, maar
naar wat men verschuldigd is

                                  Romeinen 4:4

Dit is overbekend en wordt overal in
heel de wereld zo gedaan en gezien.

‘Ja is logisch, dat gaat zo.’

Zo staat het ook in de Torah:

wanneer tussen mannen onenigheid
is en zij voor het gericht komen om te
worden gericht, dan zal men de recht-
vaardige rechtvaardigen en de slechte
veroordelen
       

                         Deuteronomium 25:1

In feite ook het principe: loon naar
werken
. Dat is in zekere zin dus ook

zo volgens de Torah. Paulus is bezig
in een betoog, waarin naar voren ge-
bracht wordt:

degene nu die niet werkt, echter ge-
looft in Hem, Die de oneerbiedige
rechtvaardigt, is zijn geloof gerekend
tot rechtvaardigheid
                                     Romeinen 4:5

‘Geweldig.’

Dat is het zeker. Het principe van ge-
loof
sluit de werken uit. In de christen-

heid wordt meestal over bekering ge-
sproken. Daarin zit meestal een keuze,
een gedragsverandering, als voorwaar-
de verpakt.  Zo is het in het evangelie
van Paulus niet. Redding zonder voor-
waarden, door geloof in genade. Dat
schittert als een diamant in deze tijd.