25 juli 2018
‘Abraham gelooft God.’
Daarom wordt hij door de apostel in
Romeinen 4 uitgebreid besproken.
Eerst haalt hij het principe loon naar
werken naar voren:
aan hem nu die werkt wordt het loon
niet toegerekend naar genade, maar
naar wat men verschuldigd is
Romeinen 4:4
Dit is overbekend en wordt overal in
heel de wereld zo gedaan en gezien.
‘Ja is logisch, dat gaat zo.’
Zo staat het ook in de Torah:
wanneer tussen mannen onenigheid
is en zij voor het gericht komen om te
worden gericht, dan zal men de recht-
vaardige rechtvaardigen en de slechte
veroordelen
Deuteronomium 25:1
In feite ook het principe: loon naar
werken. Dat is in zekere zin dus ook
zo volgens de Torah. Paulus is bezig
in een betoog, waarin naar voren ge-
bracht wordt:
degene nu die niet werkt, echter ge-
looft in Hem, Die de oneerbiedige
rechtvaardigt, is zijn geloof gerekend
tot rechtvaardigheid
Romeinen 4:5
‘Geweldig.’
Dat is het zeker. Het principe van ge-
loof sluit de werken uit. In de christen-
heid wordt meestal over bekering ge-
sproken. Daarin zit meestal een keuze,
een gedragsverandering, als voorwaar-
de verpakt. Zo is het in het evangelie
van Paulus niet. Redding zonder voor-
waarden, door geloof in genade. Dat
schittert als een diamant in deze tijd.