‘In  1 Samuël 3:1 wordt gesproken over het feit in het toenmalige Israël, dat het
woord van God schaars is geworden. Is dat vandaag in Nederland ook zo?’

Naar mijn idee gaat dat ook voor Nederland op. Overigens staat in 1 Samuël 3:1,
dat het woord van Jahweh kostbaar of dierbaar was geworden – maar de strekking
is ongeveer dezelfde. 
In de laatste uitzending van het EO-programma: ‘God in de lage landen’, kwam in de
totale 35 minuten uitzending de eerste 15 minuten de vrijzinnigheid met Harry
Kuitert en de atheïstische dominee Hendrikse zeer uitgebreid aan het woord.
Beiden geloven niet, dat God bestaat.

‘Is dat een beeld van Nederland? En waar is dan de Bijbel in dat verhaal?’

Er was een uitzending gewijd aan de Bijbel, waar vooral Erasmus in de schijnwerper
kwam, een humanist die het nieuwe testament in het Nederlands vertaalde.
Maar over de wérkelijke, geestelijke waarde van de Bijbel als het woord van God werd
niet gesproken.

‘De heren Kuitert en Hendrikse geloven überhaupt niet in God, dus het woord van
God heeft aan hen geen boodschap natuurlijk.’

Kuitert ziet het als een boek van mensen over ‘boven’, en Hendrikse heeft er
natuurlijk helemaal niets over te zeggen. Die is atheïst, dus mij ontgaat totaal
wat hij nog op de kansel moet zeggen.
Hij kan beter in dienst treden van het humanistisch verbond.
Dat zou veel eerlijker zijn dan bij de PKN te blijven.

‘Duidelijk is, dat zij allebei geen woord van God kúnnen brengen.
De vrijzinnigheid is behoorlijk belangrijk geworden in kerkelijk
Nederland, daar kan geen woord van God uit komen.’

En in andere geloofskringen waar men (formeel) wel het gezag van de Bijbel
als woord van God aanvaardt, overheerst de leer vaak wat het woord zélf zegt.
Daarmee kunnen we concluderen, dat het woord van God in Nederland niet
zo vaak te horen is.
Niettemin hebben wij dat woord wel en het heeft een bijzonder rijke inhoud.

Laten we het voortdurend open hebben en erin lezen en het bestuderen!