1 augustus 2019

‘Gods gezichtspunt op de bema?’

Ja, daar willen we over nadenken. De
menselijke kant is tot nu toe voorna-
melijk aan de orde geweest. En Gods
kant
van de bema niet zozeer. Tot nu
toe keken we meer naar de ervaring-
en van de gelovige. Het is goed, ook
de andere kant te bekijken. Twee te-
genstellingen -bijvoorbeeld- zijn:
1. Het werk van Christus is volkomen;
onze wandel is gebrekkig.
2. Zijn lijden aan het kruis voor onze
zonden is compleet, is af. Verlies als
gevolg van onvolledig volharden zien
we bij de bema.

‘Meer of minder volharden?’

Demas verliet Paulus uit liefde voor
de tegenwoordige eon. Hij bleek niet
te volharden, was niet trouw. Bij de
bema zal blijken, dat de apostel Pau-
lus een andere plaats zal krijgen dan
Demas. Waarin? De bediening tijdens
de komende eonen. Dit duidelijke ver-
schil maakt hopelijk duidelijk wat de
bema betekent. Het is niet dreigend.
Niemand wordt veroordeeld; wij zul-
len daar als gerechtvaardigen staan
.

‘Gods kant, wat is dat?’

En nu kijken we naar wat ook in de
studies van Filippenzen nadrukkelijk
besproken is. Paulus schrijft:

…werkt je eigen redding met vrees en
beven uit, want God is het, Die in jullie
zowel het willen als het werken voor
Zijn welbehagen bewerkt

                           Filippenzen 2:12,13

Dit staat bovenaan, óók bij de bema,
waar het gedrag van de heiligen aan
de orde komt. Deze uitspraak laat de
hoogste overweging, Gods kant van
alles zien. Dit stemt overeen met dé
waarheid: alles is uit God (Romeinen
11:36). Hem komt alle eer toe.