‘Wonderlijk, dat wij in zo’n bijzondere genadetijd leven. Het is
eigenlijk ongelooflijk dat God ons uitkoos om bij het lichaam
van Christus te horen.’

Als je gaat beseffen wie je in jezelf bent en dat je toch Gods genade
hebt ontvangen en daarin dagelijks leeft, dan wéét je dat het niets
met jezelf te maken heeft. Door je eigen werken zou je er nooit bij
hebben kunnen horen. Maar het is genade, een gunst van God die
het zo geweldig maakt.

‘Het is zo geweldig dat het niet van jou zelf afhangt, maar helemaal
van Hem. Hoe meer je dat weet, hoe rustiger je van binnen wordt.’

Centraal in de brief over dienstbetoon en wandel, Filippenzen, staat
gezindheid van Christus Jezus. God verhoogt Hem en op basis van
Zijn lijden en verhoging zal elke tong van harte belijden, dat Jezus
Heer is. En dan komt Paulus: God is het, die zowel het willen als het
werken in ons werkt, naar Zijn welbehagen. Dus het willen en werken
is ook Zijn genade, dat doet Hij in en door ons!

‘Sommigen denken dat als je steeds benadrukt dat Gód het doet, de
gelovigen lui worden en niets meer doen.’

Kijk maar naar Paulus zelf zou ik zeggen. Hij gaf álle eer aan God en
werkte heel hard, hij was uiterst actief bezig in het evangelie!
Daarbij voorzag hij zelf in zijn levensonderhoud door tenten te
maken, iets dat op zich ook weer een betekenis heeft.

‘Het is in feite merkwaardig dat men denkt dat je van de boodschap
van genade (geestelijk) lui zou worden.’

Vreemd ja, want het zette al talloze gelovigen  juist aan om allerlei
activiteiten te ontwikkelen, en het evangelie te verkondigen, kijk
maar naar de Thessalonicenzen. Zij bestreken een groot gebied en
brachten daar het goede nieuws van een genadig God.

‘Paulus maakt een einde aan religie, geen eisen die aan de mens
gesteld worden, alles is volbracht. We rusten in het volbrachte
werk van Christus.’

Ja, de Opgestane is aan Gods rechterhand en zorgt zelf als hoofd voor
Zijn lichaam, Hij voedt en koestert de gemeente. Vervolgens is die
gemeente actief bezig om op aarde anderen dat goede nieuws te
brengen. Men neemt dat niet in dank af, zeker in de religieuze wereld
niet. Genade breekt alle menselijk denken en heilige huisjes af!