‘Wat je dus ziet in Galaten en Handelingen, is dat Paulus in de
begintijd helemaal niet te maken had met de apostelen van de
Besnijdenis.’

Je ziet ook dat de Joden hem al snel vervolgden, zoals Paulus zelf overkwam
waar in Galaten en in Handelingen over geschreven wordt. Hij bracht het
woord van en over Christus en genade, en dat leidde tot vervolging, ook
omdat de Joden zagen dat velen naar Paulus kwamen luisteren.

‘Dat is wat je leest. Maar je zou kunnen zeggen dat in Petrus’ boodschap
ook genade zat.’

In feite lees je onder het oude verbond en zelfs bij het geven van de 10
woorden op de Sinaï dat Jahweh genadig en barmhartig is. Alleen bij
Paulus lees je over de diepgaande uitwerking van het kruis. Bij de andere
apostelen lees je niet of nauwelijks over het kruis en de enorme gevolgen
daarvan.

En hij spreekt van het openbaar worden van de gerechtigheid van God
buiten de Thora om. Die door het geloof van Jezus Christus!

‘Dat is in Romeinen 3:21 iets bijzonders ja, en dat zal de andere apostelen
die dat lazen verbaasd hebben. Petrus zegt er iets over in 2 Petrus 3, dat
vele dingen in de brieven van Paulus moeilijk te begrijpen zijn.

Dat onderstreept des te meer, dat de boodschap in Paulus’ brieven
duidelijk anders is dan de boodschap van de twaalf, die nu eenmaal alles
met Israël te maken heeft.
Paulus spreekt van de regering van de genade van God in deze tijd, daar
lees je bij de anderen niets van. Genade! En dat in Christus Jezus!
 

‘Heerlijk toch, die genade van God, het is zó groot, belangrijk dat steeds
dieper te gaan beseffen!’