‘Zijn genade is genoeg.’

Voor de ergste zondaar. Dat was
Saulus van Tarsus volgens eigen
zeggen. Maar velen vinden dat
Judas de ergste was. Ook Petrus 
kan aardig meedoen in die wed-
loop. Toch blijkt, dat de genade
van God groter is dan de zonden
en misstappen van deze drie. In
Petrus zien we de vergeving voor
Israël gestalte krijgen.

‘Wat een zicht hebben wij.’

Dat je de genade van God meer
kan waarderen, is óók genade. In
ons is niets dat die genade kan of
kon verdienen. Integendeel. Pau-
lus schrijft wat je weinig hoort:

waar echter de zonde toeneemt,
stroomt de genade over
                         Romeinen 5:20

Maar in de praktijk, als je als ge-
lovige zondigt geldt dat niet meer.
Die indruk krijg je weleens.

‘Eh ja, dat kom ik wel tegen.’

Paulus gaat nog verder in Romei-
nen 5:21 en schrijft:

…opdat net als de zonde regeert
in de dood, zo ook de genade zou
regeren door rechtvaardigheid,
tot in eonisch leven, door Jezus
Christus, onze Heer

Regering van de genade van God
is gebaseerd op de dood (die van
het kruis) en de opstanding van
Christus, zo blijkt God volkomen
rechtvaardig en liefdevol te zijn.