‘Het volgende punt in de lijst van verschillen komt uit 1 Johannes 2:28.’

Daar schrijft Johannes:
En nu, kinderkens, blijft in Hem, opdat wij, als Hij zal geopenbaard worden,
vrijmoedigheid hebben en voor Hem niet beschaamd staan bij zijn komst.

Welke betekenis heeft deze tekst?’

Bij Israël is dit een voorwaarde: in Hem blijven, anders staat men beschaamd
bij Zijn komst. Kun je ook zien als in Zijn woord blijven, en Johannes schrijft
daar ook over in zijn verslag van het leven van de Heer:

Blijft in Mij, gelijk Ik in jullie. Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit
zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij niet, indien jullie in Mij
niet blijven.

Ik ben de wijnstok, jullie zijn de ranken. Wie in Mij blijft, zoals Ik in hem, die
draagt veel vrucht, want zonder Mij kunnen jullie niets doen.
Wie in Mij niet blijft, is buitengeworpen als de rank en is verdord, en men ver-
zamelt ze en werpt ze in het vuur en zij worden verbrand.
Indien jullie in Mij blijven en mijn woorden in jullie blijven, vraagt wat jullie
maar willen, en het zal jullie geworden.
Johannes 15:1-7

Blijf je wel in Hem, dan heb je vrijmoedigheid als Hij geopenbaard wordt.
Dat is de lijn van het evangelie van de besnijdenis; het evangelie van de
voorhuid is louter genade. Dan hangt het niet af van het in Hem blijven.

Paulus schrijft glashelder in Romeinen 11:6 :

en indien het in genade is, zo is het niet meer uit de werken; anders
is de genade geen genade meer; en indien het uit de werken is, is het
geen genade meer; anders is het werk geen werk meer.