‘Ja mooi hoor, die verwachting die wij hebben als gelovigen. Als ik dat hoor, dan word ik daar blij van in mijn hart.’ Dat is fijn om te horen. ‘Ik heb nog wel meer vragen hoor, als het om de toekomst gaat.’ Nou, steek van wal, dan zullen we kijken of een antwoord kunnen vinden in de Schrift. ‘Nou ik lees weleens wat, en sommigen denken, dat wij pas op de helft van de laatste 7 jaar van Daniël 9 weggerukt worden, omdat in die eerste helft de toorn nog niet begint.’ Ja, dat is bekend. Als God de lijn met Zijn volk en de volkeren voortzet, gelden er andere lijnen dan in deze tijd, die in Efeziërs 3:9 ‘het beheer (huishouding, huis-wet) van het geheimenis’ genoemd wordt. In deze tijd geldt, dat God en Christus verborgen zijn voor de wereld. Israël staat tijdelijk op een zijspoor. Op het moment, dat de profetie van Daniël 9 in vervulling gaat, neemt God als het ware de draad met Zijn volk weer op. Dat betekent, dat er eerst gericht komt, want zegt Petrus (1 Petrus 4:17), het gericht begint bij het huis van God. Wat we zien in Palestina, is een ongelovige Joodse staat. Daar zit geen geest van God in. Zij vertrouwen op hun eigen arm (leger, IDF), en niet op die van Jahweh. Als God gaat richten (en daar gebruikt Hij de gojim, de volkeren, voor), dan is Hij volop bezig met Zijn volk.
Dit sluit in feite uit, dat het lichaam van Christus nog op aarde is. In de tijd van de die 7 jaren geldt dan het evangelie van het koninkrijk, het evangelie van de besnijdenis. Er kunnen niet twee evangeliën tegelijkertijd gelden. Daarom moet het lichaam van Christus weg zijn, in de hemelen.
Dit heeft ook met 2 Thessalonicenzen 2 te maken. ‘De weerhouder’, (vers 6,7) die daar genoemd wordt, is de ekklesia, het lichaam van Christus. Pas als die weggenomen is, kan de wetteloze zijn gang gaan. Deze wetteloze treedt op en zal meester van een verbond met velen zijn volgens Daniël 9:27, gedurende één zevener (7 jaar). Daarbij hoeft het nog niet zo te zijn, dat de wegrukking van het lichaam 1 dag voor het ingaan van dat verbond gebeurt. Daar kan best nog een periode tussen zitten waarin bijvoorbeeld in Jeruzalem de tempel wordt gebouwd en de offerdienst gestart wordt; dit kan zelfs op de tempelberg gebeuren, ook als de rotskoepel daar nog staat.
We kijken daarom wel naar gebeurtenissen en onderhandelingen over een regeling voor een Palestijnse staat, die alomvattend is, én de problemen omtrent Jeruzalem moet oplossen.
We leven in boeiende, profetische tijden!