‘Die genezingen die de Heer deed, waren dat dus ook tekenen volgens
Johannes?’

Bij Johannes zie je acht tekenen. Zeven voor de dood en opstanding van
Christus en één daarna, de wonderlijke visvangst. Allemaal illustreren ze
op een of andere manier dat Christus nieuw leven geeft. Leven uit de dood
en Hij ís dan ook de levensvorst, want de Vader had het Hem gegeven,
leven te hebben in zichzelf. Hij kon daardoor zelfs Lazarus uit de doden op-
wekken. Ook dat was een belangrijk teken, dat Hij de Messias is, de beloofde
profeet als Mozes.

‘Maar men wees Hem af, want juist door die opwekking van Lazarus uit de
dood werd het plan bedacht om Hem te doden.’

De leiders van de Joden waren jaloers en zagen hun positie aangetast worden.
Als die in gevaar kwam en als Hij inderdaad de beloofde Messias is,  dan hield
dat het einde van het judaïsme in. En men wilde dat niet opgeven.
Dat teken van de opwekking van Lazarus was luid en duidelijk. Het kon niet
scherper zichtbaar zijn, dat Hij de beloofde gezalfde van God was.

‘Het blijft jammer dat heel wat christenen maar niet willen inzien, dat in onze
tijd God niet geneest.’

In elk geval niet in deze tijd van genade. Het is volkomen tegenstrijdig aan wat
je ziet, men organiseert genezing bijeenkomsten en dan moet het gebeuren!
Het lijkt mij, dat God niet op commando geneest. Maar zo gaat het wel vanaf
het podium.  En daarom kan ik maar niet over dat ongemakkelijke, die drempel
heen stappen.

De evangelische voorgangers zullen niet zo blij met je zijn, denk ik.’

Er zijn er altijd die wel genezingsdiensten blijven houden en genezingen
claimen. Dan zitten ze er naast. Ze bewandelen niet de weg van de Heer, die
duidelijk is via Paulus in onder  andere 1 Corinthiërs 13. Daarmee heeft de
apostel een heldere lijn aangegeven. In Handelingen zie je ook bepaalde
lijnen lopen, waardoor blijkt dat uiterlijke dingen (spreken in tongen, li-
chamelijke genezing,   machtige daden) verdwijnen moesten.