In het Nederlands Dagblad van 28 april 2011 stond op bladzijde 2
een interview met psychologe mevrouw Els Nannen (80), die een
belangwekkend boek heeft geschreven over bevrijdingspastoraat,
getiteld: Waarlijk vrij?

Zij heeft inmiddels lof en kritiek ontvangen. In haar boek waarschuwt
ze :
in de bevrijdingsbediening lopen hulpvrager en bedienaar grote
kans zelf demonisch gebonden te raken door het aanspreken, onder-
vragen en ‘binden’ van demonen. Bovendien is deze vorm van pasto-
raat gefixeerd op zonden op occult gebied, terwijl in het Bijbels pas-
toraat Jezus centraal staat.

In het interview zegt zij:

Wat is de kern van uw bezwaar?

‘De macht van de oude mens wordt onderschat en de invloed van
demonen overschat. Die krijgen een on-Bijbels accent. Jezus’ bloed
reinigt van álle zonden, ook van occulte. In Johannes 19:30 staat:
Het is volbracht. Nergens in de Bijbel staat, dat je, om bevrijd te raken,
eerst naar een team van bevrijdingspastors moet gaan. Toch zeggen
bevrijdingsbedienaars in de praktijk wel vaak: zonder onze hulp is
het niet mogelijk werkelijk vrij te worden van demonen.
Maar de ‘soli’ van de Reformatie zijn genoeg:

alleen door het geloof, alleen door genade, alleen door Christus.’

…’De wortel van de Pinksterbeweging is niet-Bijbels’….
…’Zij (de Pinksterbeweging, DG) legt de klemtoon op heiliging. De be-
weging gaat uit van drie blessings, zegeningen van de heilige Geest:
de eerste is bekering, gevolgd door een heiliging in perfectionistische
zin, noodzakelijk om de derde zegening te ontvangen: de zogeheten
doop met de heilige Geest met al zijn gaven. Later werden deze bles-
sings, nog altijd de officiële leer binnen pinksterkerken, teruggebracht
tot bekering en geestesdoop.’

….’Maar de macht van de zonde is al gebroken door Jezus Christus.
Als wij onze zonden belijden, is God trouw en rechtvaardig. Nooit ofte
nimmer vinden we in het Nieuwe Testament het gebruik of bevel dat er
na belijdenis van zonden nog een speciale bevrijdingsbediening nood-
zakelijk is.’

…..’Overal worden geesten gezien: een geest van teleurstelling, een geest
van verbittering, een geest van tegenstand, een geest van wetticisme. Als
je zelfs dat het werk van een geest noemt, wat Jezus niet eens tegen de
Farizeeën zei, ben je on-Bijbels bezig. Allerlei zonden worden letterlijk
gedemoniseerd. Die moet je belijden. Daarvoor hoef je niet eerst allerlei
veronderstelde demonen te interviewen.’

….’Maar een generatievloek bestaat niet. Het is een charismatische uitleg
van Exodus 20:5 waarin staat dat God de kinderen laat boeten voor de schuld
van de ouders. Deze tekst heeft betrekking op Israël onder het oude verbond..
…Daarop een een theologie van generatievloeken bouwen, is een verkeerde
manier van omgaan met de Bijbel. Het is bedrog van satan.’

Tot zover diverse citaten uit het interview.
Duidelijke taal. Scherp, en toont aan waar de wortels van de
Pinksterbeweging liggen. 
Waarlijk vrij?
, een belangrijk boek!