‘He, eigenlijk wel een mooi principe. Alleen geloven wat in de Schrift zelf staat. Ben je af van allerlei mensenwoorden en formuleringen.’
Zeker wel, ja. Laatst zei iemand in een gesprek, dat je er toch wel zelf aan moet werken. ‘Waar aan werken?’ Nou, als je christelijk bent opgegroeid, dat je zelf je aan de regels houdt en zo, belijdenis doet, en nog zo wat van die dingen. Maar op de opmerking, dat het dan toch uiteindelijk aan jou ligt dat je gered wordt, kwam niet echt een duidelijk antwoord. De collega begreep wel, dat het dan geen echte genade meer is.
Het gaat dan ook om geloof, het principe waardoor wij Gods zegeningen ontvangen.
Geloof sluit werken uit, welke dan ook. Geldt niet alleen voor de verplichtingen van het oude verbond, maar voor welke religieuze voorschriften dan ook. Paulus stelt die op één lijn in Galaten 4:8-11. Let erop dat hij daar de regels waaronder de Galaten vroeger leefden in religieus opzicht, gelijkschakelt met die van het Jodendom!
En het gaat in Galaten ook om de besnijdenis!
‘Ja best wel lastig om goed te begrijpen, dat God de dingen die Hij zelf instelde, nu als achterhaald beschouwt.’ Dat is voor veel gelovigen een valkuil. Je ziet o zo veel
groepen die toch nog iets van het Jodendom willen vasthouden, bijvoorbeeld een soort van sabbatsviering, maar dan op de zondag, of echt op zaterdag. Sommige Galaten dachten er kennelijk over de besnijdenis in te voeren. Paulus legt uit,
dat dat terugvoert naar de slavernij, waar de Galaten van verlost waren.
‘Staat dan in de vrijheid, waarmee Christus jullie vrij maakte, en wordt niet opnieuw door een juk van slavernij gebonden!’  (Galaten 5:1)