‘Wat je gister zei, is herkenbaar. Ik heb ook weleens gehoord over mensen
die een lang sterfbed hadden omdat ze worstelden met dingen.’
Het komt door de angsten als gevolg van hun onzekerheid. Dat heeft ermee te maken, dat zij het in zichzelf zoeken, of zij zelf wel voldoende dit of genoeg dat gedaan hebben.

Bij Gods genade is het precies andersom. Dan gaat het niet om wat jij als mens doet of gedaan hebt of niet gedaan hebt. Het heeft alles te maken met wat Híj, Gód, doet en door Christus gedaan heeft! En: Hij doet alles!
Die liefde van die grote God verdrijft de angsten, omdat het onder Zijn genade het helemaal draait om wat Híj in de gelovige doet, en niet wat de mens zelf presteert.
Gelovigen zouden meer Paulus lezen, dan komen zij uit bij de liefde van God. Niets kan ons van Zijn liefde scheiden, schrijft de apostel, zelfs de dood niet. Gods liefde is sterker dan dat.
Als deze boodschap meer gepredikt zou worden, zou er minder angst zijn onder de mensen in de kerken.
‘Gods genade is een antwoord op veel vragen en geestelijke problemen, lijkt mij.’
Dat is het zeker! Veel mensen dragen een verkeerd beeld van God mee, doordat in de tradities verduisterd is geraakt wie Hij werkelijk is.
De tegenstander werkt met dwang. Dat blijkt in de eindtijd, als iedereen gedwongen wordt het beeld van het beest -en daarmee de satan zelf- te aanbidden. Dat wordt in die tijd als wet voorgeschreven en zo strikt gehandhaafd, dat men de doodstraf krijgt als men niet buigt.
Je ziet: daar waar de tegenstander strikt wettisch is, is God genadig barmhartig en stelt je in de ruimte.
‘Ja als je het zo tegenover elkaar ziet, wordt er weer wat meer duidelijk.’