‘Zeg, die nieuwe schepping is wel fantastisch om naar uit te kijken!’

Het zal al onze verwachtingen vér overtreffen. Daarom is het zo
bijzonder, dat wij in Christus Jezus nu al -geestelijk-  een nieuwe
schepping zijn. Daarin bestaat unieke eenheid, die niet ongedaan

gemaakt kan worden! De verdeeldheid bestaat niet in de geest, al-
leen in het vlees. Want alleen in het vlees bestaat vijandschap.

‘En die vijandschap verdwijnt als het vlees gekruisigd is?’

Ja, en dan verdwijnen ook alle tegenstellingen. Zoals die nu nog be-
staan tussen religieuze groepen, tussen volkeren, tussen heidenen
en Joden, et cetera. In de nieuwe schepping wordt het grote doel van
God bereikt: dan is Hij alles in allen. Dat is: niet alleen allen die geloven,
maar allen! Dus: al Zijn schepselen! Vanzelfsprekend is dat geen pan-
theïsme, maar God alles in alle mensen en alle hemelse machten en
krachten!

‘Zoiets zei die kerkvader Origenes toch?’

Daarom werd en wordt hij tot op vandaag de dag voor ketter, afvallige,
dwaalleraar en nog meer fraaie termen uitgemaakt. Uiteindelijk zal blijken,
dat niet hij, maar de kerk zelf in hun dogma’s afweken van de leer van de
Schrift. Een onderschatting van de macht, heerlijkheid, gerechtigheid en
liefde van God. En het evangelie is nog steeds niet naar de mens, zo blijkt
keer op keer. Genade blijft een van de moeilijkste dingen. Altijd maar weer
er toch iets (religieus) voor willen doen.

‘Daar hebben we het inderdaad vaker over gehad met elkaar.’

Het blijft nodig, want voor je het weet wijken gelovigen af van het pad van
genade alleen en willen er iets bij. Wat dat dan ook maar is. Wat de broeder
in zijn studie over de algenoegzaamheid van God opmerkt, blijft waar:

Kunnen wij het geestelijke feit aanvaarden, dat in onze redding en
in ons leven alles uit God is, en niet trachten de compleetheid van
Zijn werk in ons te ondergraven door iets van onze eigen inspannin-
gen proberen er aan toe te voegen?