‘God zal zeker alles in allen zijn, dat is geweldig!’

Heel bijzonder, dat wij dat écht kunnen geloven. Al wat daar tegenin
gaat,
komt of uit de duivel of uit mensen. In beide gevallen wil het
schepsel zich in plaats van God stellen. De tegenstander wil de mens
doen geloven, dat hij de grote overwinnaar is omdat hij erin slaagt de
grote meerderheid van de mensen voor eeuwig verloren te laten gaan.

‘In het evangelie naar Paulus is God en Zijn Christus groot overwin-
naar. Je kunt gewoon geloven wat er staat!’

God laat niets verloren gaan. Hij is liefde en rechtvaardig en heilig. Om
de zonde moest Zijn geliefde Zoon gekruisigd worden. Hij werd tot zonde
gemaakt, op dat wij in Hem Gods gerechtigheid zouden worden. Zo lost
God het probleem van de zonde op: door een andere zonde, namelijk de
smadelijke dood van Hem. Dat was een zonde, want de zondeloze werd
gekruisigd, de dood van een misdadiger. Dus: zonde voor zonde!

‘Dat is wel heel bijzonder, zo heb ik het nog nooit bekeken!’

De zonde van Adam wordt weggedaan door een andere zonde: dat wat
de laatste Adam werd aangedaan. De mensheid zondigde door Hem te
kruisigen. En toch bracht dat de grote verlossing omdat Hij de zonde
van de wereld gedragen heeft. Dat is een diepe waarheid. En nu de zon-
de is weggedaan -voor God- kan het heilsplan zich verder ontrollen.

‘Als je zo kijkt naar Adam en de laatste Adam, heeft het doen en laten
van de mens geen invloed.’

Uiteindelijk niet, nee. Dit zijn de hoogste overwegingen, zoals Paulus
die toont in Romeinen 5 en 1 Corinthiërs 15. Wat Adam en de laatste
Adam (Jezus Christus) doen, is beslissend voor alle mensen. En omdat
de ene daad van gerechtigheid van die Ene gedaan is, zal het komen
voor alle mensen tot rechtvaardiging en leven! Wat een evangelie he!