‘Wel heel apart, als je zo kunt nadenken over het grote einddoel
van God.’

Het zijn heel bijzondere waarheden uit Gods woord en zo lang onder
het stof gebleven! Toch een genade, dat God het aan bepaalde broeders
gaf om deze waarheden weer op tafel te leggen. Het werd hen niet in dank
afgenomen, machten roerden zich en gebruikten anderen -soms medebroe-
ders – om vurige pijlen af te schieten. En dat gaat nog steeds door!

‘Dat was in Paulus’ dagen al niet anders.’

Paulus kreeg verreweg de meeste tegenstand van mensen die uit zijn
eigen achtergrond kwamen, de judaïsten. tegenwoordig is er wereldwijd
een sterke judaïstische beweging gaande. Zo las ik in een blad waarin een
rabbi meldde, dat in Zuid-Korea in meer dan 49 miljoen huishoudens een
exemplaar van de in het Koreaans vertaalde Talmoed staat, om aan de kin-
deren het joodse gedachtegoed door te geven.

‘Dat is niet de Bijbel.’

Nee, je zou als rabbi vol vreugde kunnen melden dat in al die huishoudens
een exemplaar van de in het Koreaans vertaalde Tenach zou staan. Maar
dat werd niet gemeld. Men timmert wereldwijd aan de weg om het judaïsme
te promoten en te verspreiden. Het christendom is echter een zeer wonder-
lijk mengsel van allerlei rituelen en gebruiken en gedachten overal vandaan.
Daarin speelt het paulinische evangelie geen rol.

‘Ook in Paulus’ eigen dagen verliet men hem al snel.’

Dat was ook de judaïserende invloed vanuit Jeruzalem. Men erkende
niet de genade zoals Paulus die bekend mocht maken. Dat is nog steeds
aanstotelijk voor een mens. Kolossenzen is een zeer behartenswaardige
brief als het om die dingen gaat. Bovendien wordt daarin de verhoogde
Christus, de Zoon van Gods liefde, centraal gesteld. Terecht. Het heeft
een geweldige betekenis voor heel de schepping dat er vrede is gemaakt
in het bloed van Zijn kruis, waarop God al de schepselen, inclusief de
hemelse machten en krachten, wederzijds met zich verzoent!