‘Wij zijn bijzonder begenadigd als we zoveel van God hebben leren
kennen in het evangelie dat Paulus bracht.’

In de middeleeuwen was er een monnik, Tetzel geheten, die verkocht
aflaten; daarmee konden de kerkgangers vergeving van zonden kopen,
voor verleden en heden. Dat bracht aardig wat geld in het laatje waarmee
onder andere de Sint Pieter in Rome gebouwd kon worden. Het legde de
monnik geen windeieren: de Sint Pieter kon gebouwd worden, de macht
van Rome bleef gehandhaafd en Tetzel zelf werd doctor in de theologie.

‘Ongelooflijk. Dat is heel wat anders dan het paulinische evangelie.’

Scherper kon de tegenstelling niet zijn. Paulus bracht evangelie waardoor
de mens genade om niet door geloof ontvangt, en dat is veel meer dan al-
leen vergeving van zonden. Daarbij ontvangen de mensen het gratis, er
hoeft niets voor betaald te worden, alleen geloof zonder werken. Het lever-
de Paulus smaad, hoon, geestelijke en letterlijke stenen naar het hoofd op.
Dit in schrille tegenstelling tot de comfortabele doctorstitel en salaris van
de Roomse kerk die Tetzel ontving.

‘En het gebouw kwam er in Paulus’ dagen ook niet!’

Paulus maakte tenten. Ook dat was de tegenstelling. Geen vastheid op en aan
en in de aarde: wij trekken hemelwaarts! Rome had en heeft wereldlijke macht;
de gelovige heeft geen enkele invloed in de wereld, doet niet aan actieve politiek.
Stel je voor dat je nu zoveel euro’s moet betalen aan je geloofsgemeenschap of
kerk om vergeving van zonden te krijgen! Een krachtiger ontkenning van het
evangelie van genade bestaat niet. Tetzel zal ongetwijfeld dankbaar gebruik heb-
ben gemaakt van de dreigende, eeuwige hel om zijn doel te bereiken.

‘We zijn gezegend met iedere geestelijke zegen in Christus te midden van de
hemelingen, dat is nog eens wat anders!’

Paulus schreef aan de Corinthiërs, dat als er een andere Jezus gepredikt werd of
een ander evangelie, dan verdroegen zij dat zeer wel. Dat gebeurde ook tijdens
de middeleeuwen. Lange tijd werd een andersoortig evangelie gepredikt; niet
genade alleen, maar een mix van genade en werken en dus geen genade meer.
God gaf het, dat er door Luther een doorbraak kwam -via de Romeinenbrief-
naar losmaking van de tradities van mensen naar het pure genade-evangelie,
dat in Romeinen afgekondigd wordt! Genade! Geloof! Gods liefde!