‘Ongelooflijk diep was het lijden waar Hij doorheen moest. Hij was
zonder zonde en dan toch de dood van het kruis.’

Het kon niet anders. Het was de aangewezen weg. Hij werd overgeleverd,
voor 30 zilverstukken, in de handen van zondaren. Iedereen was er bij
betrokken: de Joden (vooral het Sanhedrin), de heidenen (Pilatus, Hero-
des), zij spanden samen tegen de Heer en Zijn gezalfde. Men koos ervoor
Hem aan het hout te slaan, waarvan de Thora zei dat daar een vloek op
rustte (Deuteronomium 21:23; Galaten 3:13). Hij heeft die vloek van de
Thora gedragen! Voor ons, de Joden, zegt Paulus.

‘Opmerkelijk, dat men Hem niet erkende, ondanks al het goede wat Hij
deed voor de mensen.’

Er waren allerlei machten en krachten in het spel. Eer van mensen (Fari-
zeeën) en positie (Sanhedrin) bleken belangrijker dan Hij. Hij diende oot-
moedig en nederig van hart. Kom daar maar eens om! Hij ging als een lam,
dat stom is voor zijn scheerders naar de plaats, waar Hij gekruisigd moest
worden. En door dat alles heen bleef Hij Zijn discipelen liefhebben, ook een
Petrus, die Hem drie keer verloochende.

‘Uniek hoor, dat er zoveel documentatie in de Bijbel is van alle bijzondere
omstandigheden. Zoveel bewijs.’

Hij was volkomen het Lam dat de zonde van de wereld wegneemt (Johannes
1:29). Wat een evangelie zit in die woorden! Als Hij dat Lam was, en Hij was het,
dan is dus de zonde van de wereld weggenomen. Voor dat ‘wegnemen’ staat een
woord dat zoiets als ‘optillen’ betekent. de zware last is door Hem opgetild, op-
waarts getild en weggenomen! Dat konden wij zelf niet doen. Hij heeft dat ge-
daan en dat geloven wij! Door Hem zijn wij verlost van de zonde.

‘Ja mooi, soms dringt dat onvoldoende tot je door, maar Hij doet dat, het is
compleet Zijn werk!’

En als de tegenwerker komt om je aan te klagen over je zonden, dan kun je
verwijzen naar onder andere Johannes 1:29, een glorieuze overwinning door
Hem behaald. Het woord is het zwaard van de geest wat wij leren hanteren.
Hoezo, zonde? Het is door Hem gedragen! Zo bekeken is het lied waar wat wij
zingen: ‘O, heerlijk Golgotha…’  Want daar heeft Hij de zonde van de wereld
weggenomen aan het kruis. Petrus schrijft, dat Hij onze zonden heeft wegge-
dragen (1 Petrus 2:24) op het hout.

‘Maar dat betreft dus alles: alle zonde(n) van verleden, heden en toekomst!’

En de gerechtigheid van God is de vaste basis en grondslag voor het kruis
en het wegnemen van de zonde(n). Als we ech
t zouden beseffen wat dat bete-
kent, dan zouden we ineens veel blijer in het leven staan. Er is geen wolk
meer te bekennen; de lucht is strakblauw: genade zit op de troon! Wij leven
onder, door, van, in en voor Gods genade!