‘Het evangelie is echt genade he, je kunt er niets voor doen om gered
te worden. Ik vind dat echt goed!’

De mensheid werd gered door het werk van de laatste Adam, onze Heer Jezus
Christus. Hij stierf en werd door Vader opgewekt uit de dood, tussen de doden
uit. Hij heeft alleen onsterfelijkheid nu. Maar dan is tegelijk gegarandeerd, dat
de hele oogst, heel de mensheid er ook komt! Dat is een totaal andere boodschap
dan welke religie dan ook. We zijn heel erg begunstigd doordat wij dit mogen zien.
Geen andere godsdienst kan dit aanreiken, wij hebben dan ook geen godsdienst.
Hij spreekt Zijn woord in ons leven, wij geloven en leven daarna door geloof.

‘Ik vind het heerlijk bevrijdend te weten, dat wij geen enkele religieuze verplichting
kennen.’

Paulus schrijft dat in zijn Galatenbrief. Dat is geen populaire brief bij christenen, om-
dat die brief nu eenmaal korte metten maakt met alle religie en daardoor pretenties
van mensen. Het blijft een en al genade wat er klinkt, en wie daar iets tegenin brengt
zal vroeg of laat komen met een soort verplichting, iets opleggen, subtiel of minder
subtiel.  Eén van de meest geraffineerde leringen is via een omweg gelovigen toch
weer te brengen onder een versmalde Thora. Dan hoeft men niet te voldoen aan aller-
lei inzettingen die alleen in het land Israël gedaan kunnen worden, maar men moet
zich wel minstens houden aan de 10 woorden van Exodus 20.

‘Maar wie komen dan daarmee?’

Messiaanse gelovigen die tot Israël behoren. Er zijn er nogal wat, die vinden dat de
heidenen (gojim) zich ook aan de Thora moeten houden. Dus: sjabbat houden elke
week de andere feesten vieren zoals bijvoorbeeld het loofhuttenfeest. Sinds enkele
tientallen jaren is dat een sterke, wereldwijde beweging. De ene groep gaat minder
ver dan de andere, maar in essentie wil men dat gelovigen uit de gojim zich op een
of andere manier aan de Thora moeten houden.

‘En Paulus bestrijdt dat in de Galatenbrief?’

Nou en of! Men gaat de Galatenbrief zodanig verklaren (bijvoorbeeld), dat als
Paulus het woord ‘wet’ (Thora) gebruikt, hij niet de geschreven Thora van Mozes
bedoelt, maar de mondelinge Thora, de mondelinge overleveringen en het judaïs-
tische systeem. En dus -zo zegt men-  heeft Paulus er niets op tegen dat mensen uit
de natiën die tot geloof zijn gekomen zich onder de Thora stellen. Een grove
misvatting met grote geestelijke gevolgen. Paulus zegt juist dat wij in de vrijheid
staan en ons geen nieuw slavenjuk moeten laten opleggen. Bovendien blijkt onder
andere uit Galaten 4:21-31 heel helder, dat hij met het woord Thora (wet) de ge-
schreven Thora bedoelt. Staat dan in de vrijheid waarmee Christus ons vrijge-
maakt heeft! Wij zijn onder de genade van God!