‘Zeg, dat van gisteren wekte ook mijn interesse. Die 2520 jaar, is dat
een specifieke periode?’

Het kan zijn, dat dat de ‘Babylonische periode’ genoemd kan worden,
oftewel een periode in de geschiedenis  die begint met de regering van
koning Nebukadnezar in Babel en vanuit Babel en die zal eindigen met
regering door de wetteloze in en vanuit het Babel van de eindtijd. Deze
koning Nebukadnezar is het gouden hoofd van het beeld van Daniël 2.
Hoofd is in het Hebreeuws ook ‘Begin’ en de periode van die koninkrijken
begint met het gouden hoofd Nebukadnezar.

‘Zou daarmee al in de profetie van Daniël vastgelegd zijn hoe lang deze
Babylonische periode zou duren?’

Dat zou heel goed kunnen. Niet dat we daarmee kunnen uitrekenen wanneer
of in welk jaar de wegrukking van het lichaam van Christus zal plaatsvinden.
Dat blijft onduidelijk, net zo min als Daniël 11, de afsluitende profetie van het
boek, ons kan inlichten over het wanneer van de wegrukking van het geeste-
lijke lichaam van Christus.  We zouden wel de dingen van God benaderen zo-
als Daniël zelf dat deed, namelijk in diepe afhankelijkheid. Hij was verslagen
en op zijn aangezicht neergeworpen toen hij de hemelse boodschapper zag.

‘Hij had zich verootmoedigd, en ernstig in de Schriften gezocht en de zonden
van zijn volk Israël beleden.’

Ja, en omdat zijn hart zo ootmoedig en verslagen was, was hij een beminde man,
zo wordt hij wel drie keer aangesproken in hoofdstuk 9 en 10 en juist aan Daniël
worden deze bijzondere dingen onthuld. Het vraagt dus een diepe ootmoed om
deze dingen van God te kunnen en te willen ontvangen. Velen stellen zichzelf
boven het woord van God en leveren kritiek die ze als mens in feite helemaal niet
kunnen geven, omdat het het woord van God is en niet van mensen!

‘Zelfs ernstige gelovigen stellen hun eigen mening of conclusies boven dat Woord?’

Je komt dat tegen ja. Of men besluit anders te handelen dan wat de Schrift zelf aan-
geeft. Daarmee stelt men zich impliciet boven de Schrift. Of men gaat te rade bij de
wereld in plaats van het woord van God zelf, om daar de wijsheid uit te putten.
Maar dat Woord is écht de enige bron van Gods wijsheid, anders niet. In vroeger tijd
had je orakels waar men naar toe ging (bijvoorbeeld in Delphi) om wijsheid te ver-
krijgen. Of men las de filosofische werken van de Grieken. Dat alles brengt echter
geen stap verder.

‘Maar in de theologie houdt men toch rekening met een filosoof als Plato
en dergelijke?’

Ja, het Grieks-filosofische gedachtegoed is daardoor het christendom binnenge-
slo
pen. en heeft voor eindeloos veel verwarring gezorgd. Zoals de verderfelijke,
heidense leer van de oude slang: de onsterfelijkheid van de ziel. Het kost dan
veel moeite om d
e vertalingen weer van die invloeden te ontdoen. Maar terug-
kerend naar de zuivere Schriften zelf wordt alles duidelijk! Liefde van God zal
uiteindelijk alles overwinnen!