‘We zijn al aardig uitvoerig bezig met het kwaad en waar dat
vandaan komt.’

Misschien nodig, omdat dit een onderwerp is wat voor veel mensen
moeilijk te begrijpen is. Zij kunnen een goede God niet verbinden
met het kwaad wat in de wereld gaande is. Het kwaad heeft een tijde-
lijke functie. Het is noodzaak, het moet er zijn opdat de mens en de
andere schepselen (hemelingen) het uiteindelijke goede veel meer
zullen waarderen.

‘Toch zullen er veel christenen vast blijven houden aan het bekende
idee uit de Zoroaster religie: strijd licht tegen duister.’

In feite is dat een kiem voor tweegodenleer. Terwijl de Schrift van
meet aan nadrukkelijk verklaart, dat er één God is, uit wie alles is.
Ook in een boek als Richteren kom je een voor veel gelovigen verbijs-
terende tekst tegen:

Toen Abimelech drie jaar over Israël geheerst had,
zond God een boze geest tussen Abimelech en de burgers van
Sichem. De burgers van Sichem handelden trouweloos tegen
Abimelech… Richteren 9:23

Hier staat in Hebreeuws het woord ‘Ro’ (Resj-Ayin, 200-70), dat
is het grondbegrip voor ‘kwaad’. Het gaat om een kwade geest, die
door Alueim (Elohim) naar Sichem gestuurd werd. Die werd niet
gezonden om goede dingen te doen. En die kwam van God af!

‘Het gaat tegen je eigen gedachten in. Het staat er. Daar kunnen we
weer iets van God leren.’

Uit Zijn daden kunnen we aflezen wie Hij is. En ineens blijkt Hij hier
weer anders te zijn dan wij denken. Al eerder werd verwezen naar
het boek Samuël, waarin staat, dat God een boze geest naar koning
Saul stuurde om hem te verschrikken. Wij kunnen lezen, dat er een
kwade of boze geest door Ieue (Jahweh) gestuurd werd in 1 Samuël 16:
14,15,16 en 18:10; 19:9. En wat er met koning Saul gebeurde, was niet
goed. Maar ook hier blijkt zonneklaar, dat Ieue (Jahweh) ervoor ver-
antwoordelijk is!