‘En nadat Sergius Paulus tot geloof was gekomen, gaan
Barnabas en Paulus naar Antiochië in Pisidië.’

Daar gaat Paulus in de synagoge spreken nadat de traditionele
lezing van de Thora en de Profeten gedaan is. Hij richt het
woord daar tot de aanwezigen: Israëlitische mannen en jullie
die God vrezen. Die laatste groep zijn proselieten, dat wil zeggen:
heidenen, die tot de God van Israël genaderd zijn en deelnemen
aan de wekelijkse synagoge samenkomsten. Ze hielden zich in
meer of mindere mate aan de Thora.

‘Dus Paulus’ luisterend publiek wist al heel wat van Thora en
de Profeten.’

Paulus’ spreken liep erop uit, dat hij op basis van de dood en op-
standing van de Heer Jezus Christus vergeving van zonden ver-
kondigde. Dat was de boodschap in het verlengde van wat ze steeds
uit Tenach gehoord hadden. Hij wijst op rechtvaardiging door ge-
loof, maar dat is niet op basis van uitsluitend de genade van God.
Het is een prediking van geloof op basis van de Mozaïsche Thora.

‘En daarop volgden heel wat uit de synagoge Paulus en Barnabas.’

Dat zegt vers 43. Wat Paulus verkondigde, was meer genade dan
wat
zij gewend waren te horen in de synagoge. Hier verkondigde
de apostel op basis van de Thora en de Profeten de rechtvaardi-
ging zoals die bekend was in Tenach. Maar dat is niet wat hij aan
de natiën verkondigde die niet in de synagoge kwamen! Voor
wat hij aan de ‘pure’ heidenen verkondigde, moeten we in zijn
brieven kijken. Daar schrijft hij bijvoorbeeld in Romeinen 3:21,
dat ‘nu, buiten de wet om, gerechtigheid van God geopenbaard
is, waarvan de wet en de profeten getuigen, gerechtigheid van
God door het geloof van Jezus Christus’.

‘Wacht even, het dringt tot me door: in Antiochië in Pisidië
was de prediking in de synagoge anders.’

Het grote verschil is: in de synagoge verkondigt hij aan Joden
en proselieten vergeving van zonden en en rechtvaardiging
door geloof op grond van de Thora en de Profeten. Buiten de
synagoge verkondigt hij rechtvaardiging door het geloof van
Jezus Christus, buiten de wet om. Dat maakt een groot ver-
schil. Dat is het basisprincipe van het evangelie van de voor-
huid!