‘Wanneer kwam Abraham onder de wet?’

Die is nooit onder de wet geweest. Veel gelovigen voor en na hem evenmin.
De wet kwam pas 430 jaar ná de belofte die God aan Abraham met een eed
zwoer. Abraham leefde dus niet onder de wet, maar onder de beloften! En
in feite dus onder genade. En dan nog niet eens de genade die wij ontvangen
hebben: de overstijgende rijkdom van Gods genade in Christus Jezus.

‘De wet is dus nooit voor Abraham bedoeld?’

Nee, de wet werd alleen op het volk Israël gelegd, en dat slechts tijdelijk.
Voor de Joden was het de tuchtmeester (pedagoog), kind-geleider tot op
Christus. Toen het geloof kwam, bleken zij niet langer onder die kind-gelei-
der te staan. Belangrijk punt weer, in Galaten 3. Het gaat bij Paulus steeds
om leven door geloof en genade en uitdrukkelijk niet om het volbrengen van
de Thora van Mozes. Dat is vreemd, als het gaat om het evangelie.

‘Na zijn ommekeer predikte Paulus niet meer de wet?’

Hij sprak alleen evangelie, juist tegen pure heidenen (geen proselieten) sprak
hij het evangelie van hun redding en niet de wet, niet de Thora. Hij sprak het
evangelie van Christus’ genade, en niet hoe Christus zich aan de Thora had ge-
houden of iets dergelijks. Evenmin legde Paulus de Thora op de gelovigen als
leefregel. Niets daarvan. Hij predikte genade voor allen te allen tijde. Voor
de ongelovige geldt: God is genadig, voor de gelovige is het precies hetzelfde.

‘Bij Paulus dus geen beklemmende zaken?’

Nee, bij Paulus kom je niet in de klem. Daar kom je juist uit als je zijn evangelie
gaat volgen. Mensen worden in religieuze en godsdienstige groepen in het al-
gemeen onder wet gebracht. Zij worden klem gezet, zonder het zelf te beseffen.
Het evangelie van genade bevrijdt van al dat soort voetangels en klemmen.
Leraars van de wet zetten je klem, in de wet of in hun eigen regels, en mees-
tal gaat dat gelijk op.
Staat dan in de vrijheid waarmee Christus jullie vrijmaakt en laat je niet weer
een slavenjuk opleggen!