‘He was een mooi slot gisteren, met dat “de rechtvaardige zal uit geloof le-
 ven”. Zo is het altijd geweest.’

We lezen vanaf Genesis 1 – bij wijze van spreken – over geloof als levensprin-
cipe, niet over de wet. Die kwam pas toen het volk Israël uit Egypte verlost
was. In Hebreeën 11 lees je over de gelovigen, en hoe zij uit geloof leefden
en niet uit de werken van de wet. Pas als je zelf als gelovige onder de wet
probeert te leven, kom je in verwarring en zie je de dingen niet scherp meer.
Leef je uit geloof en door genade, dan zie je de geestelijke dingen scherp.

‘Ja, je leven leef je in geloof op de beloften van God, dus op Zijn kracht en
niet op je eigen inzicht.’

Dat is ook waar de apostel Paulus het steeds over heeft. Hij brengt je niet
onder de Mozaïsche Thora, maar onder genade. En wel: overstromende ge-
nade van God. Waar je voorbij de wet, of buiten de wet om bent, dáár be-
gint zijn evangelie. Gerechtigheid van God is onthuld door het geloof van
Jezus Christus en is voor allen (….) en komt (nu) op allen, die geloven. Maar
het een sluit het ander niet uit. Het is wel degelijk voor allen!

‘Ja mooi, wat is dat geweldig he, zo’n goede en blij makende boodschap.’

Dat is echt evangelie. God staat geen vermenging van wet en genade, wer-
ken en geloof, eigen inspanningen en evangelie toe. Het is: evangelie van
genade, door geloof. Dat is zuiver. Alle vreemde bijmenging maakt het tot
een onzuiver evangelie en dan is genade geen genade meer (Romeinen 11:6).
Wie daar iets tegenin brengt en alsnog de werken gaat prediken, komt onder
het anathema (Galaten 1:6-9). Ga je proberen de wet te houden, dan krijg je
dezelfde ervaring als Paulus beschrijft in Romeinen 7. Ellende! Je schiet altijd
tekort. Nooit is het genoeg.

‘Ja, het overweldigende antwoord staat in 7:25 : Gods genade!’

Ja, en dat leidt tot echte dankbaarheid in het hart. Onder de wet krijg je dub-
belhartigheid, schijnheiligheid. Dat kan ook niet anders, want je schiet toch
tekort, je komt er toch niet onder de wet. En dan ga je stiekem doen wat de
wet verbiedt. Die les zit al in Genesis 3 besloten toen Adam en Eva zondigden;
Adam verborg zich voor de Heer, daar leidt de wet toe die je niet kunt hou-
den. Steeds word je op jezelf teruggeworpen. Laten we blijven luisteren naar
Christus Jezus in Romeinen et cetera. Hij predikt genade, los van de wet. De
demonstratie is allang geweest (Israël). Genade regeert door gerechtigheid
tot in het eonische leven!