‘Geweldig fijn te weten en te beseffen dat alles in de Zoon van Zijn liefde werd gescha-
pen. Ook ik was dus altijd geborgen in Gods liefde.’

Precies. Dat is onze zekerheid: die van Gods liefde in Christus Jezus. Daarom kunnen
wij vol vertrouwen rusten in het volbrachte werk van Hem, die ons liefheeft. Alleen al
het feit dat wij –u , jij en ik dus- in de Zoon van Zijn liefde werden geschapen, houdt
in dat wij nooit los van Hem kunnen komen. Hij zal ons altijd blijven trekken door
Zijn liefde, die altijd groter blijkt dan je dacht.

‘Wat een geweldige blijde boodschap is dit.’

Het punt in Kolossenzen 1 is, dat al wat ooit geschapen werd in de Zoon van Zijn
liefde, ook wederzijds verzoend zal zijn! Met de God en Vader van onze Heer Jezus
Christus. Daarvoor moest de schepping wel door donkerheid en duisternis gaan.
De contrasten moesten er zijn: licht-duisternis, goed-kwaad, liefde-haat. Het is een
gegeven, dat alleen via die weg Gods licht, goedheid, liefde en heerlijkheid bekend
kon worden gemaakt aan de schepping.

‘Ja, de zonde en het kwaad hebben een belangrijke functie in Gods plan.’

En dat blijkt in Kolossenzen 1 bijvoorbeeld doordat van Christus gezegd wordt, dat
Hij niet alleen de Eerstgeborene van heel de schepping is, maar ook de Eerstgebore-
ne uit de doden! Dat houdt in, dat Hij heeft moeten sterven en als Mens gelijk ge-
worden is aan al die anderen, die ook de dood in moesten gaan. Het feit, dat Hij
als de Zoon van Zijn liefde dat deed, maakt het indrukwekkende van de liefde van
de Vader duidelijk. Vader ging dus zo ver, dat Hij Zijn Geliefde Zoon overgaf voor
heel die schepping!