‘Wat we gisteren bespraken houdt me behoorlijk bezig.’

We lezen alles in het tekstverband waar het in staat en noteren de om-
standigheden. Wie sprak het en tot wie. Dat is tamelijk eenvoudig: Hij
sprak, boven op een berg tot de menigten, terwijl Zijn discipelen dicht bij
Hem zaten (Mattheüs 5:1, 7:28,29). Dat was het Joodse volk. Hun kader
was de Thora van Mozes en Hij sprak 5:17-20 ongetwijfeld tegen de ge-
ruchten die over Hem verspreid waren als zou Hij ‘Mozes’ willen ont-
binden. 

‘Duidelijk. Is het dan zo, dat die Thora van Mozes geldt totdat hemel en
aarde vergaan?’

De geldingskracht van de woorden van de Thora duurt inderdaad totdat
deze oude schepping verdwijnt. Dat is de strekking van de woorden van
de Heer Jezus. Binnen het kader van het nabij gekomen koninkrijk van de
hemelen (Mattheüs 4:17) gold de Thora. De Heer scherpte die in de berg-
rede nog verder aan. Hij geeft aan dat niet alleen de uiterlijke daad ver-
golden moest worden (Mattheüs 5:21,22). Het ‘je zult niet doden’ blijkt
ook te gaan over een onterechte boosheid op je broeder.

‘Maar dat is bovenmenselijk. Daar kan nooit iemand aan voldoen!’

Dat is het ook. Ook als je de tien woorden gewoon opvat als geldend voor
alleen de uiterlijke daad, dan komt iedereen daaraan tekort. Je kunt er
nooit of te nimmer 100% aan voldoen. En nu blijkt in de bergrede, dat ook
maar een gedachte hetzelfde is als de daad en dat je bij één verkeerde ge-
dachte al schuldig staat en wel zodanig dat je gedood moet worden.

‘Onvoorstelbaar dat veel christenen dan de bergrede als dé grondbeginse-
len van het christelijke leven zien.’

Dat is het ook. Afwijken van de waarheid voor vandaag heeft grote gevol-
gen gehad. Men keerde zich van het onderricht van de apostel Paulus af
naar de bergrede en de Thora van Mozes. Automatisch betekende dat een
terugkeer naar het vlees: het houden van de Thora, op welke manier dan
ook. Er blijkt na het uitspreken van de bergrede een zeer ingrijpende ge-
beurtenis te hebben plaatsgevonden: de dood en opstanding van de Heer
Jezus Christus. Dat kruis op Golgotha maakte alles anders!