‘Wat is dat verhaal van die verloren zoons toch bijzonder.’

Het toont zo scherp de verschillen tussen de reiligieuze en andere mensen.
Er zijn heel wat meer religieuze mensen en in het christendom leeft men dan
ook meer als religieus dan als echt gelovig mens. Door geloof leven, is wat
met Gods genade in overeenstemming is. Dat zegt Romeinen 4:16. Men wil
er dan ook niet aan, dat er vanaf Adam geen wet was. De Thora werd pas bij
Mozes doorgegeven. De 10 woorden en al wat erbij gegeven werd.

‘Ja, het is zo duidelijk wat Paulus schrijft.’

Ja, hij schrijft als enige apostel duidelijk onderscheid tussen wet en genade,
werken en geloof, eigen gerechtigheid en die van God. De anderen spreken
daar niet over. Men vindt Paulus al snel te moeilijk. Omdat men meer en va-
ker spreekt en preekt uit de evangeliën en de brieven van de besnijdenis, is
er weinig begrip van en belangstelling voor de brieven van Paulus. En als ze
al gelezen worden, begrijpt men ze niet.

‘Ze noemen Paulus moeilijk en dogmatisch.’

Dat is hij helemaal niet. Het heeft te maken met een geestelijk verstaan van
zijn boodschap. Luther kwam helaas niet verder dan een afgezwakt begrip
van de rechtvaardiging door geloof alleen, door genade alleen. Maar of hij
ten diepste Romeinen 8:1 begrepen heeft? Lastig te zeggen. Heel bevrijdend
werkt dat en vleselijk denkende mensen trekken hieruit de conclusie, dat je
dus maar raak kan leven. Maar het tegendeel blijkt uit het vervolg in Romei-
nen 8. Geest tegenover vlees! Genade!