17 april 2018
‘Bijzonder, Mattheüs 25.’

Meestal wordt dat gebruikt in ver-
band met de onbijbelse leer van de
eeuwige straf. Daarbij worden de
slotwoorden gebruikt en dus uit het
verband gehaald:

en dezen zullen gaan in de eeuwige
straf, maar de rechtvaardigen in het
eeuwige leven
          Mattheüs 25:46

Wanneer we het tekstverband erbij
betrekken, dan gaat het niet om of
men Jezus Christus als Redder heeft
afgewezen, maar of men Zijn broe-
ders goed of slecht heeft behandeld.
Werken zijn hier bepalend voor de
plaats die men vervolgens heeft.
Bovendien staat daar niet het woord
straf, maar afsnijding of snoeiing. En
eeuwig = eonisch = aan tijdperk ge-
bonden periode.

‘Redding is in genade.’

Het gaat in Mattheüs 25:31-46 dan
ook niet over persoonlijke redding,
maar over volkeren en wat hun plek
in de komende 1000 jaar (en daar-
na waarschijnlijk) zal zijn. Vers 32:

en voor Hem zullen al de volkeren
bijeengebracht worden, en Hij zal
ze van elkaar scheiden zoals de
herder de schapen van de bokken
scheidt
                    

De troon van Zijn heerlijkheid is een
belangrijke stap die God in Zijn plan
zet. Bepalend voor de plaats van de
diverse natiën, met Israël als koning-
en en priesters aan het hoofd.

‘Grote witte troon ook belangrijk.’

Essentieel in Gods plan. Daar worden
de mensen individueel gericht door
confrontatie met Jezus Christus, Die
op die grote, witte troon zit.
Volgens Paulus’ evangelie, dat wel.
Want dat staat in Romeinen 2:16; ook
daar is een dag voor gezet. Die duurt
geen 24 uur, maar aanzienlijk langer.
Alle werken en de motieven zullen er
aan de orde komen. En de God en Va-
der
van onze Heer én onze Heer Zelf

staan er garant voor, dat uiteindelijk
Gods genade het laatste woord heeft.