Mensen geloven vaak meer van de traditie van dan de Schriften zelf. Dat komt, omdat zij in kerkelijke, dan wel evangelische kring opgroeiden en van jongs af aan de dingen hoorden en als vanzelf aanvaardden, dat dat ook zo in de Bijbel staat. De geloofsbelijdenis die men in de kerk zingt, wordt er van jongs af aan ingeslepen, en heel weinigen vragen zich af, of wat zij zingen, ook zo in de Bijbel staat. Wijlen professor dr. C. Graafland, al eerder geciteerd, heeft de opmerking gemaakt, dat de kerken de belijdenisgeschiften eens zouden moeten toetsen aan de Schrift zelf. Sola Scriptura! Jawel. De drie formulieren van enigheid zouden die toets grotendeels namelijk niet kunnen doorstaan. De Dordtse leerregels (u weet misschien wel, die over de uitverkiezing, dubbele predestinatie) hebben een waar schrikbewind gevoerd over de kerken van de (Nadere) Reformatie. Mensen zijn erdoor in inrichtingen terechtgekomen en toch worden ze gehandhaafd, want het is een heel systeem wat eromheen opgebouwd is. En dat breek je niet zomaar af. De Heer Jezus ging tegen de tradities van Zijn tijd in en verwierf steeds meer aanhang, zeker toen Hij Lazarus uit de doden opwekte. Dat zou Hem zijn leven gaan kosten. De wetgeleerden, de farizeeën, de orthodoxie van die dagen, zeg maar, spanden tegen Hem samen en Hij moest uit de weg geruimd worden. Zo diep zat die traditie (en de eer van mensen) in het hart van deze keiharde orthodoxen. Het is maar, dat u het weet….