‘Mooi evangelie mogen we kennen. Er worden wel bezwaren tegenin gebracht.’

Bedoel je nu tegen 1 Corinthiërs 15:22? In Adam allen sterven en in Christus
allen levendgemaakt worden?

‘Men beweert dan, dat je wel eerst in Christus moet zijn, met andere woorden:
je moet wel geloven!’

Ja, een bekend gegeven. Men zegt dat het gaat om gelovigen, degenen die in
Christus zijn, nu, door geloof. We moeten toch heel scherp lezen. Er staat niet:
‘allen, die in Christus zijn’, maar ‘…in Christus allen…’ .  Dan trekt Paulus een
prachtige parallel. De hele mensheid wordt eerst in Adam gezien, de oude
mensheid, die is stervende.
Diezelfde mensheid (alle mensen) worden daarna in Christus gezien, en
aangezien Hij is levendgemaakt, zal dat uiteindelijk de hele mensheid (alle
mensen) overkomen.

‘Akkoord, maar kun je een voorbeeld noemen, waar letterlijk ‘in Christus
zijn’ wordt genoemd?’

Bijvoorbeeld een prachtige tekst uit 1 Corinthiërs 1:30 :

‘Maar uit Hem zijn jullie in Christus Jezus, die voor ons is geworden wijsheid
van God en gerechtigheid, heiliging en verlossing’

In deze tekst wordt van de gelovigen gezegd dat zij in Christus Jezus zijn. In
de grondtekst worden de mensen vóór ‘in Christus Jezus’ genoemd mét het
woord ‘zijn’.
In onze tekst 1 Corinthiërs 15:22 worden ‘allen’ ná ‘in Christus’ genoemd.
Dit is een duidelijk andere volgorde, waarbij het om vaststelling van iets anders
gaat.

‘Ja zo is het wel duidelijker, als je de andere tekst uit 1 Corinthiërs 1 er naast ziet.’

Ook het tekstverband in 1 Corinthiërs 15 is anders. Daar gaat het om de gevolgen
van de opstanding, opwekking en levendmaking van Christus. Dat werd door
sommigen betwijfeld. Paulus laat de onzinnigheid van dat denken zien en laat de
gevolgen zien van het feit dat Christus ís opgewekt en levendgemaakt.
Állen zullen levendgemaakt worden! En dat in een zekere rangorde!