‘Dat was gisteren nogal moeilijk te begrijpen wat die Karl Barth schrijft.’

Het is een bijzonder getuigenis van wat Romeinen 5:18 zegt. Hij geeft aan,
dat Christus de nieuwe mens is en dat in Hem de hele nieuwe mensheid
gerechtvaardigd is. Hij benadrukt, dat het om alle mensen gaat en beperkt
het niet tot allen, die nu geloven. Zijn uitleg is gewoon wat er staat; in Adam
alle mensen onder dood en veroordeling, in Christus alle mensen gerecht-
vaardigd tot het leven.

‘En hij was professor, hoogleraar?’

Ja, hij leidde dus mensen op om predikant, theoloog te worden. Hij heeft
grote invloed gehad en werd uiteraard door de orthodoxe christenen fel
bestreden. In navolging van Luther had opnieuw de Romeinenbrief een
enorme invloed op het hart en het denken van Karl Barth, die deze brief
tot drie keer toe heeft bestudeerd en uitgelegd. Op basis van Romeinen
5:18 (onder andere!!) zei hij, dat Gods redding zich uitstrekt tot alle mensen.

‘Een eerlijke, gelovige theoloog dus.’

Dat kun je helaas niet van alle theologen zeggen. Die zijn er vaak heel
goed in ontsnappingsroutes verzinnen om onder het woord van God
uit te
komen. ‘Ja, dat staat er wel, maar dat moet je anders zien’. Of men
zegt van iets dat letterlijk zo bedoeld is, dat het symbolisch opgevat
moet worden. En andersom.

‘Ik voel m aankomen, de slang was daar goed in?’

Precies! Hij zei met zoveel woorden tegen Maninne: ‘Ja dat heeft God
wel gezegd, maar….’ En uiteindelijke draaide hij om wat God had gezegd
en ontkende glashard dat de mens zou sterven. Spiritisten en vele chris-
tenen ontkennen dat ook. Zij zeggen in navolging van de slang, dat de
mens niet echt sterft, maar dat dood eigenlijk leven is. Het evangelie is:

Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen
levendgemaakt worden.
1 Corinthiërs 15:22