‘Toch een wonderlijk systeem, dat men zo ver de bedelingen
doorvoert, dat men zelfs twee lichamen ziet.’

En dat terwijl er maar één Christus is, die zou zich moeten ver-
delen tot twee hoofden. En: bij welk lichaam zou Paulus horen?
Ach laten we maar stoppen met deze dingen, we zien dat het on-
zinnig is om zo door te gaan op deze leringen.

‘Maar er zijn ook andere leerstelligheden die erop uitdraaien dat
de wegrukking van de gemeente uit beeld raakt?’

Met name een visie vanuit de Tenach op ‘het koninkrijk’ dat al vele
vele vele discussies, meningsverschillen, et cetera heeft opgeleverd.
Men ziet dan vanuit de visie van het koninkrijk, dat de Heer Jezus zal
oprichten op aarde, te beginnen bij het volk Israël, en van daaruit zal
doorgaan over de hele aarde, dat de opname nauwelijks effect kan
hebben. Men weet er in feite niet goed raad mee.

‘Maar, hoe ziet men in die visie de gemeente, het lichaam van Christus?’

Dat is -en er zijn weer talloze verschillen in details- een groep geroepe-
nen uit de heidenen, die aansluiting krijgen bij Israël, men nadert tot
Israëls God Jahweh en vormt één geheel met degenen uit het volk die
ook in Messias Jezus zijn. Zij zijn dan met de gelovigen uit Israël de
eerstelingen van het aardse koninkrijk en zullen dan ook een functie
vervullen op aarde.

‘Wat is die functie dan?’

Israël is een priesterlijk koninkrijk, dus mensen uit de heidenen kunnen
geen priesters en koningen zijn, want dan krijg je het oude liedje van de
vervangingstheologie weer, dat de gemeente in de plaats van Israël is ge-
komen. Voor mij is niet duidelijk welke plaats de gemeente heeft in het
koninkrijk op aarde, in die visie. Velen hangen die visie aan, omdat gelo-
vigen vaak zich niet kunnen voorstellen dat zij ‘iets’ in de hemelen
zouden gaan doen. Te abstract. Men kan het niet pakken.

‘Maar zo bezien is de wegrukking van het lichaam van Christus toch over-
bodig?’

Probleem voor degenen die in deze gedachten leven, dat het er wel staat in
1 Thessalonicenzen 4. Dan moet je er wat mee. Men heeft daarvoor de haar-
speldbocht theorie ontwikkeld. De gedachte is dan, dat de gelovigen wegge-
rukt worden voor de grote verdrukking dan wel voor de 70e week van
Daniël 9:24-27, en daarna weer op aarde met de Messias Jezus terugkomen
naar Zacharia 14. Dit is gebaseerd op een uitleg van het Griekse woord
Parousia.

‘Wat is er dan met dat woord aan de hand?’

Daar gaan we morgen verder over nadenken!