‘Zo zijn er diverse redenen aan te wijzen waarom men Paulus verliet.’

Ook vandaag. De breedte van de christenheid erkent de werkelijke
boodschap die Paulus bracht, niet. Men maakt er soms een ingewikkeld
dogmatisch geheel van. Men denkt dat Paulus dit of dat leerde en dat
heeft men vervat in dikke dogmatieken. Ook in de geloofsbelijdenissen
zit vaak taaie dwaling verwerkt.

‘Zoals?’

Vind je in een van de geloofsbelijdenissen van de kerken ooit iets terug
van een hemelse bediening van het lichaam van Christus? Nee! Dat wil
niet zeggen dat zij, die dat door genade hebben leren zien, fout zitten. In
de regel is het zo, dat de meerderheid ernaast zit als het om waarheden
van de Schriften gaat. Verborgenheden? Ze bleven dat voor de grootste
meerderheid van de christenheid. God de Redder van alle mensen? Het
wordt stelselmatig ontkend en bestreden door de christenheid.

‘Maar, er lijkt vandaag de dag verlegenheid in kerken rond dat laatste
thema.’

André Piet (goedbericht.nl) wijdde er onlangs een goede, scherpe blog
aan. Juist als men de richting op lijkt te schuiven van de geweldige
boodschap van genade, moet je oppassen. De geloofsbelijdenis (artikel
37 NGB!) wordt niet aangepast.
Pas als men de belijdenis aanpast ga ik misschien denken dat men van
gedachten is veranderd, en de belijdenis heeft aangepast aan de Schrift
en niet andersom. De dominees en kerkenraden en synodes en profes-
soren zijn met handen en voeten en vooral mond gebonden aan de ge-
loofsbelijdenis!

‘Ik kan niet anders dan het met je eens zijn. Het is een feit.’

Zij moeten voor hun reputatie (inkomen) oppassen. Daarom gaan do-
minees en professoren die er anders over denken pas na hun emeritaat
erover schrijven. Dat ze dan minder preekbeurten (€) krijgen, moeten
ze maar op de koop toe nemen. Wijlen Jan Bonda schreef er over. Hij werd
opvallend gesteund door diverse professoren, want die weten best wel hoe
het zit. Als je met hen de belijdenissen opzij schuift en de grondtekst gaat
lezen, dan weten zij dat zij moeten erkennen dat de boodschap van de red-
ding van allen waar is! Het getuigenis van de Schrift is, dat God de Redder
van alle mensen is, in het bijzonder van de gelovigen. Paulus zegt dat zon-
der een ‘ja maar’ of een ander voorbehoud. Dát geloven wij en dát is de
boodschap van Gods genade!