Dat vers 27 is ook duidelijk, er is veel corruptie in de wereld.’

Laten we even kijken wat er staat:

Wie op winstbejag uit is, stort zijn huis in het ongeluk
maar wie geschenken haat, zal leven.

De woorden ‘uit zijn op’ en ‘winstbejag’ zijn vrijwel dezelfde
in het Hebreeuws. Heeft met hebzucht te maken, een gedrag
wat je in de wereld veel ziet. Men wil op allerlei manieren (snel)
rijk worden. Dat heeft echter nogal eens een hoge prijs: het

brengt (grote) problemen over of in het huis. Meestal is de man
en vader dan heel erg vaak van huis weg, met alle gevolgen.

‘Het gezegde is: geld maakt niet gelukkig.’

Precies. Dat stond dus al heel erg lang in Spreuken. In de Thora
was het heffen van rente op een lening ook verboden. Rente of
woeker op een lening mocht niet, het is vandaag de dag de grote
oorzaak waardoor mensen afhankelijk zijn van de geldschieters
(banken), die op hun beurt weer afhankelijk zijn van grote geld-
schieters (centrale banken). Overal wordt rente op berekend, en
daardoor worden de schulden op den duur onbetaalbaar.

‘De wereld zit heel anders in elkaar dan we denken?’

In elk geval anders dan we in de media voorgespiegeld krijgen.
Trouwens, het woord ‘geschenken’ in de tweede regel heeft de
duidelijke ondertoon van ‘omkoop-geschenken’, dat wat onder
tafel toegeschoven wordt om de bepaalde beslissing gedaan te
krijgen, denk aan de Lockheed-affaire ten tijde van Den Uyl als
minister-president.

‘Degene die dus niet omkoopbaar is, zal leven.’

Jawel. Dat zal zo blijven, het is een wetmatigheid, dat als je daar
geen vuile handen mee maakt, je wat dat betreft in elk geval
rustig kan slapen en geen risico loopt de overheid vroeg of laat
op je dak te krijgen. Wat een wijsheid voor de praktijk van je leven
in dit Spreukenboek he.
Judas nam wel omkoopzilver aan, maar smeet het terug toen hij
later doorzag wat hij gedaan  had. Hij had bitter berouw, maar had
dit wel -ten diepste- moeten doen. Het was voorzegd!