‘We zijn nu rond met Spreuken, wat zal ons volgende onderwerp
gaan worden?’

Misschien zijn wat verdere verkenningen rond de verschillende
evangeliën een onderwerp om nogeens te bekijken, omdat de ver-
warring daarover heel groot is. Het is genade van God als je daar
wat meer zicht op hebt. We hebben tijdens de eerste ochtendstudie
deze zomer nagedacht over diverse evangeliën.

Ja, dat is een boeiend iets, omdat men altijd beweert dat er alleen
één evangelie is.’

Het is een bijzondere zaak, dat we zicht en licht hebben en de verschil-
len zien. Petrus en Paulus verschillen van elkaar in veel opzichten.
Paulus verkondigde naast de dood en opstanding van de Heer Jezus
Christus ook het evangelie van de heerlijkheid van Christus, die het
beeld is van de onzichtbare God. Dat schrijft hij aan de Corinthiërs.
Die hadden daar moeite mee. Zij waren gericht op de aardse, vleselijke
dingen, terwijl de apostel een hemelse en geestelijke boodschap had.

‘Zij bleven bij de alleen de aardse kant, de melk?’

Ja, zij konden alleen nog melk en geen vast voedsel verdragen. Zoals
in Hebreeën ook gezegd wordt, dat zij naar de tijd gerekend al leraars
hadden moeten zijn, maar zij waren bezig met de eerste beginselen, de
melk van het woord. En daar zit het verschil met wat in de latere brie-
ven (Efeziërs, Filippenzen, Kolossenzen, 2 Timotheüs) geschreven
wordt: hemelse aspecten van het geheimenis van Christus.

‘Daar hoor je maar heel weinig over spreken inderdaad. Heel vaak is het
uit de vier evangeliën, gericht op goed doen.’

De genade van Christus Jezus had Saulus overweldigd. Het was uniek,
dat iemand zo geroepen werd. Geen enkele vorm van berouw of beke-
ring, geen religie, het was pure genade van de verheerlijkte Heer die
hem geschonken werd. Per definitie om niet, gratis, zonder eigen wer-
ken. Dat gaat veel verder en dieper dan een oppervlakkig ‘proberen
goed te doen’, dat geen waarde heeft voor God. Heerlijk, die ontspan-
nenheid; een strakblauwe lucht: genade van God alleen!