‘Wat zit er veel in de tekst van Kolossenzen 1, zeg!’

We zijn wat dat betreft bijzonder blij met de concordante vertaling. Die is
nog weer scherper dan de bestaande vertalingen. In deze verzen staat Christus
als de Zoon van Gods liefde centraal. Hij is het beeld van de onzichtbare God
en Hij is voor alles en het al heeft zijn samenhang in Hem.
In Hem en door Hem en tot in Hem is het al geschapen en wat dan genoemd
wordt, zijn hoogstwaarschijnlijk hemelse machten (tronen, heerschappijen,
soevereiniteiten, gevolmachtigden). Hij staat boven die machten, want Hij
wordt de Soeverein genoemd.

‘Wat betekent het woord ‘soeverein’ eigenlijk?’

Een vorst of een koning die soeverein regeert, hoeft aan niemand verantwoor-
ding af te leggen, kan alles zelf beslissen zonder raad te hoeven vragen. Dat is
de enorm hoge positie van de Zoon als het om de schepping gaat. En direct
daarvoor wordt gezegd, dat Hij het Hoofd van het lichaam, de ekklesia is. Dus
eerst wordt vastgesteld, dat Hij Hoofd van het lichaam is, daarna dat Hij de
Soeverein is. We zijn verbonden met Hem als Hoofd, en Hij blijkt de hoogste
van heel de schepping te zijn!

‘Dat is wel iets geweldigs. We zijn dus met Hem op de troon van heel de schep-
ping geplaatst!’

Zo zou je dat misschien kunnen zeggen. Het stemt overeen met wat in Efeziërs
staat, dat Hij als Hoofd boven alles aan de ekklesia, die Zijn lichaam is, gegeven
is (1:22,23). Het gaat wel ons bevattingsvermogen te boven, deze dingen. We heb-
ben het voorrecht ons hierin te kunnen verdiepen. Ons hart werd ervoor geopend.
Net als destijds Lydia’s hart voor de woorden van de apostel geopend werd. Overi-
gens was zij purperverkoopster, en dat is de kleur die met koningschap verbonden
is. Zij staat als type voor de leden van het lichaam van Christus, die bestemd zijn
voor de troon, het regeren met Christus! Want dát is onze toekomst!