‘We zien wel de verschillen, als we kijken naar de beide evangeliën.’

We zien, dat degenen die onder het evangelie van de besnijdenis zijn,
moeten volharden tot het einde (Mattheüs 24:13; 10:22). Dit is in het
evangelie van de onbesnedenen  (dat van Paulus) niet zo, omdat het
dan volledig om genade gaat. Het is helemaal vrij van welke verdien-
ste of inspanning van de mens dan ook. Gelovigen hoeven niet te vol-
harden tot het einde (van hun leven) om de redding vast te kunnen
houden.

‘Beter is te zeggen, dat de Heer je vasthoudt, en niet dat je zelf moet
volharden?’

Het hangt niet van ons af. Het is Gods genade. Dat blijft ook voor onze
dagelijkse levenswandel zo. We leven in het diepe besef, dat wij dood
zijn voor de zonde en levend voor God in Christus Jezus. En net zoals
Hij dood is voor de zonde en nu leeft voor God, zo rekenen ook wij. Nu
zijn we bezig met Romeinen 6. Ook een uiterst belangrijk hoofdstuk.

‘En in het koninkrijksevangelie moet je dus volharden tot het einde en
in dat van de onbesnedenen niet.’

Het gaat er weer om, dat wij inzien hoe groot en diepgaand het verschil
tussen beide evangeliën is. Bij Paulus gaat het om rechtvaardiging door
het geloof van Jezus Christus. Dat sluit inspanning van de mens uit. En
dat zouden wij geloven. Het initiatief ging van God uit. En Hij verzoende
ons met zichzelf door de dood van Zijn Zoon. En dat houdt in, dat er niets
meer tussen God en mens is. Elke mogelijkheid tot veroordeling is uitge-
sloten. Bij het andere evangelie wordt iets verwacht: rechtvaardig han-
delen, ijver, volharden tot het einde.

‘Vergeving en rechtvaardiging liggen wel erg ver uit elkaar he.’

Ja, rechtvaardiging door het geloof van Jezus Christus levert op, dat
er totaal geen schuld meer bestaat. Geen enkele gebeurtenis, of wat
dan ook, kan dat nog dwarsbomen. Niets kan ons scheiden van de liefde
van God in Christus Jezus, wat het ook maar is. Wat is dat toch gewel-
dig he. De zekerheid van Zijn liefde!