“Niet sarcastisch bedoeld, dit vraagje: Zouden – ondanks
prachtige kijkcijfers – de EO-stichters blij geweest zijn met
The Passion? Christus ‘boodschap voor een breed publiek,
zegt de omroep. Heb ik misschien dat Evangelie nooit be-
grepen. Ik dacht dat daarin het aanvaarden van Hem als
énige – door de wereld afgewezen – Weg centraal stond. Maar
Hij leek nu een tegen de stroom in roeiende maatschappelijke
rebel. Kon syncretistische cabaretier Raymann (verteller)
wel in meegaan. Zoals alle andere moderne (liefdes)liedjes
zingende, ongelovige performers. Jezus als maatschappijher-
vormer? Social gospel, heette dat ooit. De prille EO ageerde
er tegen. Nu wil zij niet meer confronteren, zegt directeur
Lock. Laagdrempelig zijn. Zó laag, dat de hele wereld kan in-
stemmen. Verbinden, noemt hij dat. Klinkt mooi, maar lukt
niet met aanstootgevende Steen. Al werd nu vaag verwezen
naar de Opstanding, zonder welke gelovigen volgens Paulus
beklagenswaardig zouden zijn. Voor ongelovige cast en kij-
kers moest het verhaal acceptabel blijven. Een kijkcijferka-
non. Waarop was dat kanon gericht?”
Roeper, Uitdaging, mei 2013